به گزارش «نود اقتصادی» امیرحسن کاکایی، کارشناس خودرو و عضو هیات‌علمی دانشگاه علم‌ و صنعت اظهار داشت: شروع افزایش قیمت خودرو به پنج هفته پیش باز می‌گردد. با وجود آنکه در یکی، دوماه گذشته قیمت خودروهای تولید داخل در حال کاهش بود و حتی برآورد خود من نیز این بود که در آبان‌ ماه به حداقل خود برسد؛ اما اتفاقی که در یک‌ ماه‌ و نیم پیش افتاد آن بود که وزیر محترم صمت اعلام کردند پراید و پژو ۴۰۵ تا خرداد ماه سال آینده از خط تولید خارج خواهد شد.

وی افزود: این اظهار نظر به‌خودی‌ خود باعث افزایش قیمت نشد، اما بهانه‌ای شد برای تنش‌زایی. توجه داشته باشید ما در بازاری هستیم که تولیدمان با چالش روبه‌رو است و با وجود تلاش‌ها میزان تولید پایین است. لذا در این بازار کوچک‌ترین تحریکی از بیرون سبب به‌هم‌ ریختن بازار می‌شود؛ امری که با اظهارات اخیر وزیر محترم منجر به تحریک بازار شد.

کاکایی بیان کرد: اتفاق دیگری که موازی با این شوک افتاد و دلیل اصلی گرانی بود، اتفاق‌هایی است که در بازار بورس رخ داد. در واقع بورس توانسته بود حدود هشت‌ماه گذشته با روند رو به‌ رشد خود سرمایه‌های سرگردان و نقدینگی را از جامعه به سمت خود جمع کند.

برخی برآوردها نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران حرفه‌ای بورس در این بازه تا حدود ۷۰ درصد سود برده‌اند و شاید یکی از دلایل ثابت‌ ماندن نرخ ارز در این مدت همین مساله بوده باشد.

این کارشناس خودرو در پایان افزود: حال اگر به شاخص‌ها نگاه کنیم، حدود پنج‌ هفته گذشته، بسیاری از شاخص‌های بورس منفی شد و به گفته برخی کارشناسان این حوزه، بورس به سقف خود رسیده است. یعنی دیگر بورس جذابیت و سود دهی گذشته خود را ندارد و به یک روال نسبتا باثبات و اصلاح قیمتی رسیده است. معنای این اتفاق برای سرمایه‌گذاران آن است که باید دنبال فرصت جدید برای سرمایه‌گذاری باشند. با این اتفاق، سرمایه‌گذار با سنجش وضعیت بازارها به‌دنبال بهترین فرصت با بالاترین سود است.