«نود اقتصادی»- نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران گفته است با توجه به افزایش شدید قیمت مسکن، بازار مسکن در زمینه خرید، فروش و اجاره در بهار امسال، نسبت به 5 سال گذشته بسیار پرتلاطم بوده است.

حسام عقبایی در گفتگو با «نود اقتصادی» خبر داد که در دو ماهه پابانی سال 96 بازار خرید و فروش شاهد یک رشد 30 درصدی بود، هر چند که رشد قیمت در برخی مناطق تهران حتی  به 45 درصد هم رسید، بنابراین افزایش قیمت دفعه نخست که در ماه پایانی سال 96 شروع شد، در بازار نشست.

وی افزود: با توجه به نوسانات ارزی، افزایش قیمت دومی هم در بازار مسکن ایجاد شد، اما افزایش قیمت دوم که در اردیبهشت ماه امسال ایجاد شد، حباب بوده و در بازار مسکن نخواهد نشست.

نایب رئیس هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک استان تهران، با بیان اینکه، رشد 30 درصد اول که در اسفند ماه سال 96 در بازار مسکن ثبت شد، حباب نبوده و برنخواهد گشت، تصریح کرد که مردم برای خرید و فروش مسکن بر روی این رقم برنامه ریزی کنند، اما رشد 30 درصد دوم که در اردیبهشت ماه امسال رخ داد در حال بالانس شدن بوده و اوایل تیرماه امسال حباب افزایشی سال 97 بر طرف می‌شود.

به گفته عقبایی، این رشد نامتعارف، اکنون شکسته شده و قیمت دیگر روبه رشد نیست و به شرط تثبیت در قیمت ارز و طلا، تنشی در بازار ملک ایجاد نخواهد شد.

وی اذعان داشت که قیمت مسکن از سال 71 تا سال 94 حدود 104 برابر شده و این رقم رشد متناسب با رشد درآمد عمومی نبوده و درآمد عمومی مردم نسبت به این رشد قیمت مسکن، جا مانده است.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران اظهار کرد که قیمت مسکن کشش افزایش بیشتر را نداشته زیرا این قدرت خرید وجود ندارد و رشد قیمت مسکن در نیمه اول 97 به طور متوسط درحد تورم خواهد بود.

وی گفت که افزایش قیمت مسکن سبب شد تا بسیاری از متقاضیان خانه اولی که وام خرید دریافت کرده بودند جامانده و از خرید عقب افتاده‌اند.

عقبایی اذعان داشته است که در عرضه و تقاضای مسکن هیچ توازنی وجود نداشته و برخلاف اظهارنظر عده‌ای دایر بر داشتن مازاد مسکن، اگر مازاد مسکن وجود داشت، افزایش  قیمت مسکن رخ نمی‌داد.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران گفته که از 600 هزار واحد مسکن خالی از سکنه در تهران 400 هزار واحد آن در حاشیه بوده و زیرساخت لازم را ندارد و ادامه داد که به جز این مقدار خانه خالی از سکنه در حاشیه، حدود 300 هزار خانه خالی لوکس در مناطق شمال تهران بوده که درصورت عرصه آنها هم مشکل مسکن طبقه متوسط به پایین حل نمی شود.

وی افزود که مسکن باید از دام سیاسون و شعار زدگی خارج شود و آخوندی در وزارت راه و شهرسازی از بخش مسکن غافل بوده و عدم تمرکز او بر این بخش، سبب شده که در بخش راه، موفق تر باشد.

عقبایی گفت که به عملکرد عباس آخوندی در حوزه مسکن به صورت ناپلئونی نمره 10 را می‌دهد.