از ابتدای مجلس پیگیر واردات خودرو بودیم/خودروساز خصوصی شده، اما انحصار بازار همچنان پابرجاست
مصطفی پوردهقان، دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس: مجلس برای خروج بازار خودرو از انحصار، واردات خودروهای نو (با تعرفهٔ ۲۰ درصدی که قرار بود سالانه کاهش یابد) و کارکرده (زیر ۵ سال و زیر ۱۵۰۰ سیسی) را تصویب کرد، اما در هر دو سال، مجمع تشخیص مصلحت نظام با توجیه حفظ تولید داخل و اشتغال، با کاهش تعرفه مخالفت کرد؛ در مقابل، دولت سهام خود را به بخش خصوصی واگذار کرده و دیگر نمیتواند در قیمتگذاری دخالت کند. خودروساز که اکنون بخش خصوصی است، ادعای چابکی دارد، اما واردات رقابتی محقق نشده و بازار همچنان انحصاری است؛ سؤال اصلی این است که آیا حاکمیت به این نتیجه رسیده که وضعیت فعلی خودرو، یکی از دلایل اصلی نارضایتی مردم از مسئولان است و آیا ارادهای برای ساماندهی وجود دارد؟