محمدقلی یوسفی عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه در گفتگو با «نسیم» در خصوص آمار بانک مرکزی مبنی بر رشد 3.6 درصدی اقتصاد کشور اظهار کرد: رشد اقتصادی مثبت در کشور بزرگی مانند ایران با این امکانات و منابع عظیم، طبیعی است و نمی توان انتظار داشت که کشور از نظر اقتصادی رشد نکند.

وی افزود: اگر در عرض یک یا دو سال بر حسب شرایط رشد اقتصادی پایین بیاید، مطمئنا وضع تغییر خواهد کرد و از میان 200 کشوری که در دنیا وجود دارد، تنها 2 یا 3 شرکت رشد اقتصادی منفی مداوم داشته اند که آن هم به دلیل مشکلات ناشی از جنگ های داخلی بوده است.

این اقتصاددان با بیان این مطلب که رشد اقتصادی 3.6 چیز خاصی را نشان نمی دهد، به نسیم خاطرنشان کرد: اقتصاد کشور ما با وجود جمعیت بالا و منابعی مانند نفت قاعدتا رشد خواهد کرد و این آمار رشد تلاش خاصی را از سوی دولت برای بهبود زندگی مردم نشان نمی دهد.

یوسفی با اشاره به عومل مختلف تاثیرگذار بر رشد اقتصادی تصریح کرد: رشد اقتصادی در جوامع مختلف مشخصه های خاص خود را دارد و باید دید دولتمردان از تاکید بر رشد اقتصادی چه هدفی را دنبال می کنند.

وی افزود: باید دید دولتمردان به دنبال این هستند که نشان دهند به طور مثال این رشد ناشی از یک سرمایه گذاری است و یا قصد دارند افزایش بهره وری را در کشور نشان دهند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علامه بیان کرد: به نظر می رسد تنها ثمره تاکید بر این رشد این است که رشد منفی سال های گذشته مهار شده است، اما چیزی که برای مردم مهم است تاثیر رشد بر افزایش ایجاد شغل، تولید و بهره وری است تا افراد احساس رفاه بیشتری بکنند.

یوسفی با تاکید بر سهم نازل بخش های کشاورزی و صنعت بر رشد اقتصادی عنوان کرد: فعالیت های منجر به تولید و کشاورزی خلق الساعه نیستند و زمان می برند و با توجه به این که ده سال گذشته میزان سرمایه گذاری در کشور و همچنین بهره وری کاهش یافته است، به نظر می رسد که بخش های خدماتی و بازرگانی عامل رشد اقتصادی اعلام شده هستند.

وی با بیان اینکه نمی توان برای رشد اقتصادی ارزش قائل بود گفت: تا اثر کیفی رشد اقتصادی مشخص نشود، نمی توان برای رشد اقتصادی ارزشی قائل شد و آنچه در رشد مهم است نتایج و ثمرات آن است.

این اقتصادددان با انتقاد از برقراری پیوند میان رشد اقتصادی و اشتغال به نسیم خاطرنشان کرد: رشد اقتصادی الزاما منجر به ایجاد شغل نمی شود و براساس مطالعات صورت گرفته هر یک درصد شغل تنها 25 هزار شغل می تواند ایجاد کند.

یوسفی گفت: هدف از رشد اقتصادی این است که تغییرات رشد ناخالص داخلی را نشان دهد، و تعریف رشد ناخالص داخلی این رشد که ارزش پولی کالا و خدمات نهایی که در یک کشور افزایش پیدا کند.

وی با انتقاد از برخی دولتمردان که تاثیر رشد اقتصادی در زندگی مردم را به آینده موکول می کنند به نسیم عنوان کرد: وقتی می گوییم اقتصاد رشد کرده، یعنی سرمایه گذاری اکنون به تولید رسیده است و کالای نهایی به دست آمده است.

این اقتصاددان افزود: این رشد می تواند در نتیجه پروژه های نمایشی و به نفع یک عده و ضرر عده ای دیگر باشد و اگر رشد با مشارکت مردم همراه نباشد طبیعی است که تاثیری خاصی نخواهد داشت.

یوسفی در خصوص رشد اقتصادی در کشورهای مختلف گفت: تاثیر رشد اقتصادی در زندگی مردم در کشورهای مختلف متفاوت است به شکلی که در کشورهای آفریقایی و افغانستان هم اقتصاد رشد می کند، اما زندگی مردم تابعی از رشد اقتصادی نیست.

وی گفت: رشد اقتصادی در این گونه کشورها نشان می دهد که حجم فعالیت های اقتصادی در بازار افزایش یافته است.