رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با «نسیم» در خصوص نفت 72 دلاری در بودجه سال 94 اظهار داشت: ذکر نفت در بودجه کار اشتباهی است و البته یک شبه نمی‌شود آنرا از بودجه حذف کرد.

وی با تأکید بر اینکه نوشتن بودجه براساس درآمدهای نفتی به ذات غلط است، گفت: نفت یک کالای استراتژیک است که از جنس سرمایه می‌باشد و به حساب بودجه چه ربطی باید داشته باشد. من به عنوان یک کارشناس اقتصاد انرژی معتقدم در 70-80 سال گذشته اختصاص پول نفت در بودجه کار اشتباهی بوده و مشکلات ما نیز از همین جا شروع شد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به سؤال خبرنگار «نسیم» در خصوص اینکه قیمت جهانی نفت به اعتقاد بسیاری از کارشناسان تا سال جاری و حتی سال آینده به زیر 40 دلار می‌رسد، نیز گفت: معتقد به چنین ارقامی نیستم اما معتقدم که کاهش قیمت نفت فرصت خوبی است که ما از آن درس بگیریم و از این مشکلی که به دست خودمان درست کرده‌ایم بیرون بیایم.

اردکانی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ما در مورد فعل و انفعالات بازار نفت و اینکه گفته می‌شود که وزارت نفت منفعلانه عمل کرد در مورد قیمت نفت، گفت: وزارت نفت کاری نمی‌توانست انجام دهد. در بازار بین‌المللی از 80 الی 90 میلیون تولید بشکه زیر یک میلیون بشکه ما تولید داریم یعنی یک درصد از کل مبادلات جهانی انرژی لذابه اندازه یک درصد می‌توانیم نقش ایفا کنیم.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در خصوص اینکه چرا رشد اقتصادی را مردم لمس نمی‌کنند؟ گفت: در محاسبه نرخ رشد اقتصادی که آقایون محاسبه کردند نفت و گاز را در آن لحاظ شده که این اشتباه است. آن رشدی را مردم لمس می‌کنند که اشتغال آفرین باشد.

وی افزود: نفت و گاز هایتک است و اثر مستقیمی به نسبت داد و ستد مالی‌اش در اشتغال و مسائلی که مورد توجه خانوارها است ندارد بنابراین اگر می‌خواهیم بگویم از رکود خارج شدیم باید بگویم چند درصد اشتغال اضافه شده است؟ این اشتغال با این میزان رشد اقتصادی تطبیق ندارد.

عملکرد اقتصادی دولت را چطور می‌بینید؟ بله خوب است بهتر از این نمی‌شود کاری کرد.