به گزارش «نسیم» داوود دانش جعفری وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی در دانشگاه علوم اقتصادی به تشریح سفر اخیر هیئت مجمع تشخیص مصلحت نظام به کشور چین برای بررسی اقتصاد این کشور پرداخت.

وی اظهار کرد: تحول در اقتصاد چین از سال 1978 آغاز شد و اقتصاد این کشور را به سمت تبدیل شدن به اقتصاد دوم دنیا حرکت داد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: سیر پیشرفت در اقتصاد چین این گمانه زنی را به وجود آورده است که اقتصاد این کشور تا سال 2019 به اقتصاد اول دنیا تبدیل شود.

دانش جعفری به عوامل مختلف تاثیر گذار در اقتصاد چین اشاره کرد و گفت: جمعیت این کشور، مساحت سرزمینی، حجم تولید ناخالص داخلی، قدرت تجاری در صادرات، قدرت انباشت سرمایه در این کشور و همچنین قرار گرفتن بالترین ذخایر ارزی جهان در این کشور از عوامل تاثیر گذار بر اقتصاد چین به شمار می رود.

وی با بیان اینکه قرن 18 و 19 اقتصاد چین توانایی پیشرفت در این سطح را نداشت بیان کرد: قرن 18 و 19 میلادی اقتصاد چین اقتصادی خودکفا و درون گرا بود که ظرفیت این مقدار پیشرفت در آن دیده نمی شد.

وزیر سابق جهاد کشاورزی گفت: بحران جمعیت و بحران جنگ در این کشور شرایط را برای پیشرفت در عرصه اقتصاد را از این کشور گرفته بود و در نیمه اول قرن بیستم همه جنگ داخلی شرایط را برای نزول اقتصادی این کشور فراهم ساخت.

دانش جعفری در تشریح شرایط اقتصاد چین در آستانه تحول سال 1978 گفت: اقتصاد چین در آستانه تحول یک اقتصاد متکی به بازار داخلی، وابسته کم به ارزاق داخلی و مقاوم در برابر واردات بود.

وی افزود: تولیدات صنعتی و کشاورزی این کشور زیر ظرفیت خودشان فعالیت می کردند و اغلب جمعیت این کشور ساکن روستاها بودند.

عضو مجمع تشخیص مصلت نظام تمایز در در جمعیت روستایی و شهری را نخستین گام در تحول اقتصادی چین دانست و خاطرنشان کرد: چینی ها در نخستین گام به دنبال ارزش گذاری بالا برای جمعیت روستایی بودند و جمعیت و این مسئله به اهمیت کشاورزی در چین منجر شد.

دانش جعفری اصلاحات در تولید مواد غذایی را از شاخصه های اقتصاد چین دانست و تصریح کرد: چینی ها به اهمیت تولیدات مواد غذایی پی بردند به همین دلیل و برای حفظ امنیت غذایی از تولید این محصولات در کشورشان حمایت کردند.

وی توجه به بخش خصوصی را از دیگر شاخصه های اقتصاد چین دانست و تصریح کرد: اقتصاد چین از ابتدای تحول خود اعتبارات خاص به شرکت های دولتی را لغو کرد و درها را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی باز کرد که این مسئله در رشد اقتصادی انی کشور بسیار مهم و حیاتی بود.

وزیر سابق جهاد کشاورزی ارتقا علوم کشاورزی براساس تکنولوژی را یکی دیگر از شاخصه های موفقیت اقتصاد چین دانست و خاطرنشان کرد: چینی ها به استفاده از فناوری نوین در اقتصاد کشاورزی خود اهمیت فراوانی قائل هستند طوری که گاها بازده تولیدات کشاورزی خود را تا 30 درصد هم افزایش داده اند.

دانش جعفری با اشاره به بهبود نظام توزیع در چین تصریح کرد: بهبود نظام توزیع در چین مسئله مهم ایت که اقتصاد این کشور را به سمت رشد پیدار حرکت داد.

وی در مقایسه اماری به رشدGDP  اقتصاد چین در مقایسه با اقتصادهای برنر جهان طی سال های ایخیر اشاره و تصریح کرد: رشد GDP اقتصاد چین در دهه 80 در جایگاه مطولوبی نبود اما رفته رفته آ نها از کشورهای صاحب نامی مانند آمریکا هم پیشی گرفتند.

این عضو مجمع تشخیص مصلت نظام در پایان گفت: این امید وجود دارد که مسئولین اقتصادی  کشور ما با درس گرفتن از نقاط ضعف و قوت اقتصاد چین اقتصاد کشور را به جایگاه مطلوبی برسانند.