خبرگزاری «نسیم»- گروه اقتصادی: با کلید خوردن رسمی افزایش قیمت حامل‌های انرژی، ورود دولت به اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها آغاز شد، در این میان اهیمت نان در سبد غذایی خانور موجب شد تا دولت افزایش قیمت آن را به همراه 16 قلم کالای دیگر به اول تیر ماه موکول کند که به اذعان بسیاری از فعالین این صنعت مصادف شدن آن با آغاز ماه مبارک رمضان موجب به تاخیر افتادن تغییر قیمت آن شد. این تاخیر در حالی است که به دنبال تصمیم دولت دهم در سال اول اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در حال حاضر مبلغ ۴۵۵ هزار ریال به صورت ماهانه به هر فرد ایرانی پرداخت می‌شود که ۴۰۵ هزار ریال آن بابت اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و آب و ۵۰ هزار ریال آن بابت نان است. به عبارت دیگر با وجود اجرای فاز بعدی اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و هدفمندسازی، تاکنون هیچ تغییری در قیمت این محصول یارانه‌ای رخ نداده است.

 

بی شک نان نیز با توجه به افزایش قیمت حامل‌های انرژی، قطعا گرانی را تجربه خواهد کرد، بر همین اساس ستاد هدفمندی یارانه ها سناریوهای افزایش قیمت نان را تدوین کرده است هر چند که تا چندی پیش هیچ گونه اطلاع رسانی از سوی دولت در خصوص جزئیات سناریو‌های طراحی شده است از سوی دولت در این رابطه صورت نمی‌گرفت تا اینکه درست یک روز پس از ماه مبارک رمضان معاون وزیر صنعت در گردهمایی مسئولان وزارت صنعت از 3 سناریو مطرح شده برای تغییر قیمت نان سخن گفت.

خسروتاج بابیان اینکه یکی از این سناریوها حفظ شرایط موجود و حمایت از کارخانجات درخصوص هزینه‌های آرد است، ادامه داد: سناریوی بعدی تفویض اختیارات به استان‌ها در این خصوص بود و که بین ۱۵ تا ۲۰ درصد به قیمت انواع نان اضافه شود و سناریوی آخر افزایش قیمت نان و پرداخت یارانه به همین تناسب به مردم است که امیدواریم با اصلاح نظام قیمت‌ها مشکلات حوزه نان حل شود.

وی تصریح کرد: به هر حال هریک از این سناریوها که اجرا شود و هر نوع افزایش قیمتی که نان داشته باشد از طریق یارانه به مردم پرداخت خواهد شد. در این خصوص در روزهای آتی تصمیم‌گیری خواهد شد
این اظهارات معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت در حالی است که عباس قبادی، مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران پیش از این در گفتگو با «نسیم» اعلام کرده بود که ریاست جمهوری خود مسئولیت تغییر قیمت نان را در فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها به عهده گرفته است و وزارت صنعت، معدن و تجارت در این رابطه نقشی ندارد.
 
به گفته وی به دلیل حساسیت بالای قیمت نان، ریاست جمهوری و آقای سینکی، دبیر اجرایی ستاد هدفمندی یارانه ها سناریوهای مربوطه را تهیه کرده و در مورد قیمت نان تصمیم گیری می کنند.

ناگفته نماند که از جمله اهداف اجرای هدفمندی گندم، آرد و نان نوسازی و بهسازی نانوایی ها و نیز افزایش سطح کیفی نان بود که البته در مقاطعی از زمان، در دولت دهم، افزایش قیمت نان به بهبود این کالا منجر شده بود؛ اما هم اکنون نه تنها کیفیت نان بهبود نیافته است، بلکه همچنان ضایعات بالا است و گویا کشور به زمان قبل از هدفمندی بازگشته است و تنها قیمت یک کالا، برای تامین برخی مایحتاج مالی نانوایان، گران شده است.

 

به هرحال، به نظر می رسد که دولت در اجرای مرحله جدید گرانی نان، باید علاوه بر افزایش قیمت، خواست های مردم را نیز به لحاظ کیفی پاسخگو باشد و البته به ضایعات نان نیز توجه داشته باشد.

اما سئوال اینجاست که با توجه به اظهارات معاون وزیر صنعت درصورت افزایش قیمت نان آیا تغییری در یارانه پرداختی به مردم نیز صورت خواهد گرفت یا میزان یارانه پرداختی به مردم همان 5 هزار تومان باقی می‌ماند.

گفتنی است هم اکنون قیمت مصوبه هر قرص نان سنگک 600 تومان، بربری 500 تومان، تافتون 300 تومان و لواش 160 تومان در تهران تعیین شده است.