سیدعباس موسوی در گفتگو با «نسیم» در پاسخ به این سئوال که برخی نرخ سود در بانک‌ها را نوعی ربا دانسته و آنرا مغایر با موازین اسلامی می‌دانند، گفت: از آنجایی‌که ربا در قرارداد قرض معنا پیدا می‌کند و سود بانک‌ها مربوط به قراردادهای خرید فروش است نمی‌توان آن را ربا دانست.
وی در پاسخ به این سئوال که آیا نرخ سود قرارداد‌ها شرعی است، گفت: این نرخ سود از بانکی به بانک دیگر متفاوت است در برخی از بانک‌ها این نرخ سود شرعی و قانونی و در برخی دیگر دارای اشکال است ولی عمده مشکلات متوجه گیرنده تسهیلات است و در برخی موارد هم متوجه بانک و کارگزاری بانک‌ها است.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: به عنوان مثال: قرارداد‌های اجاره به شرط تملیک در همه بانک‌ها به درستی اجرا می‌شود و سود آن شرعی است. ولی در قرارداد‌هایی همچون فروش اقساطی بانک‌ها متفاوت عمل می‌کنند برخی موازین فروش را رعایت کرده و سود مشروع دریافت می‌کنند، ولی برخی از بانک‌ها مبلغی را تحت عنوان خرید اقساطی ولی متقاضیان وام می‌دهند بی‌آنکه توجهی به انجام معامله داشته باشند در چنین شرایطی اگر معامله‌ای انجام نشود سود دریافتی غیر مشروع تلقی می‌شود.
به گفته وی چنانچه پروژه و طرحی در سرمایه‌گذاری داشته باشیم و از محل بازدهی این طرح سودی به صاحبان اوراق تعلق گیرد این سود و یا ارزش افزوده حاصل از اجرایی شدن این طرح صحیح خواهد بود.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این مطلب که نظام مالیاتی براساس آموزه‌های اسلامی نیست و فعالیت‌‌های مالیاتی برگرفته از نظام‌های غربی است، گفت : این در حالی است که نظام مالیاتی در اسلام سود و قواعد خاص خودش را ندارد.
موسوی ادامه داد: همچنین در بحث مالکیت و مدیریت انفال در اسلام قواعد خاص خود را دارد درحالی که نظام بهره‌وری انفال بر پایه اسلامی نیست.
وی با بیان این مطلب که در بازار کار و فعالیت درحوزه‌های تأمین اجتماعی هم بر اساس موازین اسلامی نیست، گفت: همچنین در بانک‌ها با توزیع ناعادلانه منابع مواجه هستیم اشخاصی که باید در اولویت اعطای تسهیلات باشند از این امر بی بهره هستند و در مقابل اشخاصی به آسانی موفق به دریافت وام‌های با مبالغ هنگفت می‌شوند.