بازار فارکس یکی از بزرگترین بازارهای مالی است که در مجموع روزانه در آن بیش از 5.1 تریلیون دلار معامله می شود! مدیریت ریسک فارکس شما را قادر می سازد مجموعه ای از قوانین و اقدامات را اجرا کنید تا اطمینان حاصل کنید که هرگونه تأثیر منفی تجارت فارکس قابل مدیریت است.

ریسک معاملات فارکس صرفاً خطر بالقوه ضرر است که ممکن است هنگام معامله رخ دهد.خواه به مدیریت ریسک با معاملات انرژی، معاملات آتی، کالا یا معاملات سهام علاقه مند باشید، اصول مدیریت ریسک هنگام معامله با هر ابزار بسیار شبیه است.

مدیریت ریسک در فارکس چیست؟

مدیریت ریسک فارکس به استراتژی‌ها و تکنیک‌هایی اطلاق می‌شود که معامله‌گران و سرمایه‌گذاران برای کاهش زیان‌های احتمالی و محافظت از سرمایه‌شان هنگام مشارکت در بازار ارز (فارکس) استفاده می‌کنند. با توجه به نوسانات ذاتی بازار فارکس، مدیریت ریسک برای دستیابی به موفقیت بلندمدت و حفظ سرمایه تجاری بسیار مهم است. اجزای اصلی مدیریت ریسک در بازار فارکس می‌تواند اینگونه درنظر گرفته شود :

 

  • اندازه موقعیت: اندازه موقعیت شامل تعیین میزان سرمایه برای تخصیص به یک تجارت خاص است. معامله گران باید از ریسک کردن بیش از درصد کمی (معمولاً 1-2٪) از سرمایه تجاری خود در هر معامله منفرد اجتناب کنند. اندازه مناسب موقعیت تضمین می کند که ضرر در یک معامله به طور قابل توجهی بر موجودی حساب کلی تاثیر نمی گذارد.
  • استاپ لاس: دستور استاپ لاس یک سطح قیمت از پیش تعریف شده است که در آن یک معامله به طور خودکار بسته می شود تا زیان های احتمالی را محدود کند. معامله گران استاپ لاس را بر اساس تحلیل تکنیکال، نوسانات و تحمل ریسک خود تعیین می کنند. این به عنوان یک شبکه ایمنی عمل می کند و از خسارات فاجعه بار جلوگیری می کند.
  • سفارش‌های سود دریافتی: سفارش برداشت سود،سطح قیمتی از پیش تعیین‌شده است که در آن یک معامله برای قفل کردن سود بسته می‌شود. معامله گران سطوح سود را بر اساس نسبت ریسک به پاداش و تحلیل تکنیکال تعیین می کنند. استفاده از سفارش‌های سودآور کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که معاملات سودآور برای مدت طولانی باز نمانده و به زیان تبدیل نمی‌شوند.

برداشت سود ابزاری بسیار شبیه به استاپ لاس است، با این حال، همانطور که از نام آن پیداست، هدف معکوس دارد. در حالی که یک استاپ لاس برای بستن خودکار معاملات برای جلوگیری از زیان بیشتر طراحی شده است، برداشت سود برای بسته شدن خودکار معاملات پس از رسیدن به یک سطح سود مشخص طراحی شده است.

با داشتن انتظارات واضح برای هر معامله، نه تنها یک تارگت سود، بلکه می‌توانید میزان یک سود را تعیین کنید و حتی می توانید تصمیم بگیرید که سطح ریسک مناسب برای معامله چیست. بیشتر معامله‌گران حداقل نسبت پاداش به ریسک 2:1 را هدف می‌گیرند، جایی که پاداش مورد انتظار دو برابر ریسکی است که می‌خواهند در معامله بپذیرند.

  • نسبت ریسک به پاداش: حفظ نسبت ریسک به پاداش مطلوب ضروری است. این نسبت پاداش بالقوه را با ریسک پذیرفته شده مقایسه می کند. برای مثال، نسبت ریسک به پاداش 1:2 به معنای ریسک کردن 1 دلار برای به دست آوردن 2 دلار است. معامله گران به دنبال این هستند که اطمینان حاصل کنند که معاملات سودآور بیشتر از معاملات بازنده باشد، حتی اگر نرخ برد آنها کمتر از 50٪ باشد.
  • تنوع: از متمرکز کردن سرمایه خود در یک جفت ارز واحد یا معامله خودداری کنید. تنوع شامل تجارت چندین جفت ارز، کلاس دارایی یا استراتژی برای پخش ریسک است. این به کاهش تأثیر ضرر در هر موقعیت کمک می کند.
  • تجزیه و تحلیل همبستگی: مراقب همبستگی بین جفت ارزها باشید. برخی از جفت ها به دلیل روابط اقتصادی یا احساسات بازار در جهت های مشابه حرکت می کنند. موقعیت های خود را متنوع کنید تا قرار گرفتن در معرض دارایی های مرتبط را به حداقل برسانید.
  • تحمل ریسک: میزان تحمل ریسک شخصی خود را ارزیابی کنید و قوانین معاملاتی را تنظیم کنید که با آن همسو باشد. از اهرم بیش از حد حساب خود اجتناب کنید، زیرا اهرم بیش از حد می تواند منجر به زیان های قابل توجهی شود.

       برای مدیریت صحیح ریسک فارکس، تعیین میل به ریسک مهم است. معامله‌گران باید بپرسند: در یک معامله چقدر حاضرم ضرر کنم؟ این امر به ویژه برای بی ثبات ترین جفت ارزها، مانند برخی ارزهای بازارهای نوظهور، مهم است. علاوه بر این، نقدینگی در معاملات فارکس عاملی است که بر مدیریت ریسک تأثیر می‌گذارد. 

 بروکر آلپاری ابزاری نوین در جهت مدیریت ریسک در اختیار معامله گران گذاشته است. برنامه Autochartist،که برای مشتریان این بروکر خدمات رایگان ارائه می دهد، نمودارها را به طور خودکار تحلیل کرده و سپس محتمل‌ترین تغییرات بازار را پیش‌بینی می‌کند.آتوچارتیست که هم بصورت پلاگین بر روی متاتریدر و هم تحت وب اجرا می شود،در محاسبه حجم ایده‌آل پوزیشن برای ورود به بازار با سطح ریسک احتمالی قابل قبول به شما کمک می‌کند.این برنامه که توسط ایده پردازان این بروکر عرضه شده، برای همه جفت ارزها شناسایی همزمان الگو را انجام می دهد. 

  • یادگیری مستمر: از رویدادهای بازار، انتشارات اقتصادی و تحولات ژئوپلیتیکی که می‌توانند بر بازار ارز تأثیر بگذارند، مطلع باشید. یک معامله گر آگاه، آمادگی بیشتری برای مدیریت ریسک دارد.

 

  • کنترل احساسات:احساسات می تواند منجر به تصمیمات تکانشی و غیرمنطقی شود. انضباط عاطفی را با پیروی از برنامه معاملاتی خود و رعایت قوانین مدیریت ریسک خود، حتی در دوره های ناامیدی یا هیجان، حفظ کنید.

 

  • برنامه معاملاتی: یکی از اشتباهات بزرگ معامله گران نوپا،ورود به یک پلتفرم معاملاتی و سپس انجام معامله بر اساس غریزه یا شاید چیزی  که آن روز در اخبار شنیده اند،است. شاید این معاملات منجر به نتایج خوبی شود؛اما این فقط شانس شماست که دخالت دارد.

برای مدیریت صحیح ریسک فارکس، به یک طرح معاملاتی،که شامل قوانین مدیریت ریسک شفاف باشد،نیاز دارید.طرح شما باید معیارهای ورود و خروج، اندازه موقعیت، سطوح توقف ضرر و کسب سود و اهداف کلی معاملات را مشخص کند.

در این طرح زمان باز کردن یک معامله و زمان بستن آن،حداقل نسبت پاداش به ریسک و درصدی که مایلید در هر معامله ریسک کنید،از جمله عواملی ست که باید گنجانده شود.

هنگامی که برنامه معاملاتی فارکس خود را طراحی کردید، در همه شرایط به آن پایبند باشید. یک طرح معاملاتی به شما کمک می کند تا علاوه بر کنترل احساسات خود حین معامله،از معامله بیش از حد جلوگیری کنید. با یک برنامه، استراتژی های ورود و خروج شما به وضوح تعریف شده است و می دانید که چه زمانی باید سود خود را بردارید یا ضررهای خود را بدون ترس و یا احساس طمع کاهش دهید. 

  • استفاده از لوریج را محدود کنید: لوریج(اهرم) به شما این فرصت را می دهد که سود حاصل از حساب معاملاتی خود را بزرگ کنید، اما به همان میزان می‌تواند ضرر شما و پتانسیل ریسک را افزایش دهد.

 به عنوان مثال، یک حساب با اهرم 1:30 به این معنی است که در حسابی با 1000 دلار، می توانید معامله ای به ارزش 30،000 دلار انجام دهید.این به این معنی است که اگر بازار به نفع شما حرکت کند، حتی اگر فقط 1000 دلار سرمایه‌گذاری کرده باشید، سود کامل آن معامله 30000 دلاری را تجربه خواهید کرد. با این حال، اگر بازار برخلاف شما حرکت کند، برعکس است.

  • ریسک نقدینگی خطری است که شما نمی توانید یک دارایی را به سرعت بخرید یا بفروشید تا از ضرر جلوگیری کنید. با اینکه فارکس یک بازار بسیار نقدشونده است، ممکن است دوره هایی از نقدینگی( بسته به ارز و سیاست های دولت در مورد ارز خارجی)وجود داشته باشد.

برخی ارزها و ابزارهای معاملاتی نقدشوندگی بیشتری نسبت به سایرین دارند. اگر یک جفت ارز نقدینگی بالایی داشته باشد، به این معنی است که عرضه و تقاضای بیشتری برای آنها وجود دارد و بنابراین، می توان معاملات را خیلی سریع انجام داد. برای ارزهایی که متقاضی کمتری دارند، ممکن است بین باز کردن یا بستن یک معامله در پلتفرم معاملاتی و انجام آن معامله تاخیری وجود داشته باشد. این می تواند به این معنی باشد که معامله با قیمت مورد انتظار انجام نشده و در نتیجه سود کمتری بدست آورده و یا حتی ضرر می کنید.

مدیریت ریسک در فارکس به معنای حذف کامل ریسک نیست، زیرا ضرر بخشی از ذات تجارت است. در عوض، هدف آن کنترل و کاهش ریسک بوده و در عین حال به معامله گران اجازه می دهد تا با یک رویکرد ساختار یافته و منظم در بازار شرکت کنند. 

در انتها ؛

به یاد داشته باشید که میزان تحمل ریسک شخصی خود را ارزیابی و درک کنید و بر این اساس سرمایه را تخصیص دهید. از استاپ لاس برای محدود کردن ضررهای احتمالی استفاده کنید. استاپ لاس را بر اساس تحلیل تکنیکال، نوسانات و تحمل ریسک خود تنظیم کنید.

نسبت ریسک به پاداش مطلوب را برای هر معامله حفظ کرده و اهداف تجاری بلند مدت، از جمله اهداف سود و نقاط عطف را تعیین کنید.یک برنامه معاملاتی جامع ایجاد کنید و با پیروی مداوم از این اصول مدیریت ریسک در فارکس، معامله گران می توانند شانس خود را برای دستیابی به موفقیت بلندمدت در بازار فارکس افزایش دهند و در عین حال از سرمایه تجاری خود محافظت کنند.