به گزارش «نود اقتصادی» انتخابات هیات رئیسه کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC)، دوشنبه اول خرداد 1402 در محل اتاق ایران، به ریاست غلامحسین شافعی، رئیس پارلمان بخش خصوصی برگزار شد.

در این نشست، علاوه بر شافعی که ریاست کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC) را بر عهده دارد، حسین سلاح ورزی، نایب‌رئیس کمیته، محمد خزاعی، دبیر کل کمیته ایرانی و ۲۱ عضو از ۲۴ عضو این کمیته شامل مدیران عامل بانک‌ها، مدیران شرکت‌های بیمه، سندیکای بیمه گران، مدیران بخش خصوصی، رئیس کنفدراسیون صادرات و روسا و دبیران اتاق‌های مشترک ایران و ایتالیا، امارات، روسیه و استرالیا حضور داشتند.

در ابتدای این نشست، رئیس اتاق ایران ضمن تقدیر از تلاش‌ها و موفقیت‌های کمیته ایرانی و دبیر کل این کمیته، به اهمیت نقش این کمیته در گسترش مناسبات بین‌المللی بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی اشاره کرد و آن را مؤلفه مهمی در ارتقای این مناسبات دانست.

شافعی هم‌چنین تلاش بیشتر کمیته و هیات رئیسه را در افزایش تعاملات بین‌المللی با نهادهای وابسته به ICC، به‌ویژه فدراسیون اتاق‌های بازرگانی جهان که محمد خزاعی، دبیر کل کمیته ایرانی اخیراً به‌عنوان عضو شورای اجرایی آن انتخاب شده است را خواستار شد.

همچنین در این نشست، محمد خزاعی با تشکر و قدردانی از حمایت‌های مؤثر و همه‌جانبه غلامحسین شافعی، ریاست کمیته و تشکر از همراهی هیات رئیسه و شورای کمیته ایرانی، اعلام کرد: قطعاً بدون حمایت‌های ریاست اتاق ایران، موفقیت‌های مطرح شده حاصل نمی‌شد.

خزاعی در ادامه، گزارش کوتاهی از اقدامات اخیر کمیته ایرانی و مذاکرات صورت گرفته با مقامات ICC و سایر نهادهای وابسته به آن و توافقات انجام شده ارائه و به‌ویژه به موفقیت‌های حاصله در ایجاد زمینه‌های لازم در اعلام ۸ اتاق کشور به‌عنوان اتاق‌های برتر ماه در دنیا توسط ICC، اعلام کمیته ایرانی به همراه کمیته‌های آرژانتین و ایتالیا به‌عنوان مراکز جهانی غذا و کشاورزی و تشکیل کمیته اجرائی این مراکز با حضور دبیر کل کمیته ایرانی و طرح‌های ارائه شده به ICC جهت همکاری با نهادهای مهم سازمان ملل متحد مانند UNDP (برنامه توسعه سازمان ملل نکاتی را مطرح کرد و به‌ضرورت افزایش امکانات و توانمندی‌های فنی کمیته نیز پرداخت.

در این جلسه داوطلبان عضویت در هیات رئیسه هریک مطالبی را در مورد جایگاه موسسه خود و نیز اهمیت کمیته ایرانی بیان کردند و در ادامه، احمد پورفلاح، مشاور عالی رئیس اتاق ایران، طبق روال گذشته مدیریت انجام انتخابات را عهده‌دار شد و توضیحاتی در مورد انتخاب ۷ عضو جدید هیات رئیسه از بین ۱۵ عضو داوطلب ارائه کرد.

پور فلاح که از اعضای شناخته شده ICC و شورای آن است قبل از رأی‌گیری با اشاره به اهمیت جایگاه هیات رئیسه ضمن برشمردن وظایف و اختیارات آنها طبق اساسنامه کمیته ایرانی، بر ضرورت حضور متعهدانه و فعال اعضای هیات رئیسه تأکید کرد.

 در ادامه فرایند رأی‌گیری با برگه‌های رأی انجام شد و درنتیجه شمارش آرا با نظارت و حضور همه حاضران، ۷ عضو منتخب از بین ۱۵ داوطلب به ترتیب آرای مکتسبه به شرح زیر انتخاب شدند:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران (غلامحسین شافعی)

کنفدراسیون صادرات ایران (محمد لاهوتی)

سید حسین سلیمی

بانک پاسارگاد (مجید قاسمی)

سندیکای بیمه‌گران ایران (سیدمحمد کریمی)

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران (مسعود خوانساری)

بانک پارسیان (کوروش پرویزیان)

بر اساس جزئیات نتایج انتخابات این کمیته، اتاق ایران با ۲۰ رأی، به‌عنوان رئیس کمیته انتخاب شد. همچنین کنفدراسیون صادرات ایران با ۱۵ رأی، سیدحسین سلیمی با ۱۴ رأی (خزانه‌دار)، بانک پاسارگاد با ۱۲ رأی، سندیکای بیمه گران با ۱۲ رأی، اتاق تهران با ۱۱ رأی و بانک پارسیان با ۱۰ رأی، به‌عنوان سایر اعضای اصلی هیات رئیسه کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌الملل انتخاب شدند.

طبق نتایج انتخابات، شرکت بیمه تعاون و بانک کشاورزی نیز به‌عنوان اعضای علی‌البدل انتخاب شدند.

هیات رئیسه منتخب، کار خود را از اول تیر ۱۴۰۲ و پس از پایان دوره هیات رئیسه قبلی آغاز می‌کنند و در زمان باقی‌مانده اقدامات قانونی مربوط به اعلام رسمی هیات رئیسه منتخب انجام خواهد شد.

محمد خزاعی، از حضور و مشارکت فعال کلیه اعضای محترم شورا برای برگزاری مناسب این انتخابات به ریاست غلامحسین شافعی و با مدیرت احمد پور فلاح تشکر و قدردانی کرد.

همچنین در این نشست، به‌پاس چند دهه خدمات ارزشمند سیدحسین سلیمی، لوح تقدیر کمیته ایرانی ICC از سوی غلامحسین شافعی، رئیس هیات رئیسه کمیته ایرانی به او اهدا شد.