به گزارش نود اقتصادی، بعد از اتمام تعطیلات و بازگشایی شبکه رسمی و غیر رسمی دلار بود که قیمت هر اسکناس آمریکایی از فاز افزایشی که در تعطیلات نوروز بیشتر در فضای مجازی طی کرده بود خارج و به سوی سطوح پایین تری حرکت کرد. امروز قیمت دلار در بازار غیر رسمی در حدود ۵۰ هزار تومان به ثبت رسیده که ادامه روند کاهشی ۱۰ روز اخیر را نشان می‌دهد.

به نظر می‌رسد که سطح ۵۰ هزار تومانی تبدیل به یک هسته سخت برای این ارز آمریکایی شده و شکسته شدن و تثبیت آن بالای این سطح، سخت و در حال حاضر غیر ممکن به نظر می‌آید.

بررسی روند قیمت شاخص ارزی در معاملات نقدی و فردایی بازار ارز تهران مشاهده می‌شود که برخلاف تلاش‌های فعالان بازار جهت بالا بردن نرخ ارز در معاملات نقدی و  فردایی، ارقام نقدی در بازار واکنش قابل توجهی از خود به نمایش نگذاشته و در یک بازه محدود و مشخص نوسان می‌کنند.

فعالان بازار ارز محدود تر شدن بازار اسکناس دلار را ناشی از اعمال شرایط جدید برای دریافت ارز با کارت ملی، حضور فعال بازار ساز و به نوعی بی خبری و یا تا حدودی خوش‌بینی به آینده روابط دیپلماتیک از دلایل اصلی نوسان محدود دلار در کانال ۴۹ یا ۵۰ هزار تومان در روز‌های اخیر می‌دانند.

همچنین کاهش نرخ حواله درهم نیز در روز‌های اخیر از افزایش قیمت دلار جلوگیری کرده و به اهرم کاهشی آن بدل شده است.

این نوعی واکنش به خبر روابط بین‌المللی از پیش‌خور شدن اخبار آینده اقتصادی و سیاسی جلوگیری خواهد کرد. در واقع در حال حاضر بازار ارز علی رغم خوش‌بینی‌هایی که تحت تاثیر توافق با عربستان ایجاد شده است، همچنان در مقابل روابط آینده با اروپا و آمریکا در بی خبری نسبی به سر می‌برد که این مهم باعث خواهد شد در صورت مخابره سیگنال مثبت از سوی غرب، بازار واکنش تصاعدی تری برای افت قیمت نشان دهد.

فعالان بازار ارز معتقدند که خریداران و فروشندگان ارز به همین دلیل واکنش خاصی در روز‌های اخیر نداشته و تصمیمات خود را به روز‌های آینده موکول کرده‌اند.

به صورت موازی همچنین با رونق بازار سهام در یک ماه اخیر و ثبت بازدهی ۴۵ درصدی این بازار در یک ماه اخیر باعث شده است تا بسیاری از فعالان بازار خودرو، طلا و ارز هم اکنون پول خود را در بازار سهام پارک کرده باشند.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، موجی در بازار ایجاد شده که در آن سرمایه‌گذاران اعتقاد دارند بازار سهام پر بازده ترین بازار در سال ۱۴۰۲ خواهد بود. مجموع ارزش معاملات ماهانه بازار سهام از دی ماه ۱۴۰۲ تا به امروز حدود ۳ و نیم برابر رشد پیدا کرده و میانگین ارزش معاملات خرد از ۷ هزار میلیارد تومان در سال گذشته به ۱۲ هزار میلیارد تومان در سال رسیده است.

بنابراین رشد قابل پیش‌بینی بازار سهام به کاهش نوسانات بازار ارز نیز از این منظر که فعالیت سرمایه گذاران در بازار ارز کمتر خواهد شد، کمک خواهد کرد.

البته تداوم این مسیر صعودی بازار سهام، در گرو اجتناب سیاست‌گذار از تغییر مسیر ناگهانی در تصمیمات و برنامه‌ها و به طور کلی تلاش برای عدم تکرار هر آنچه که در سال ۹۹ انجام شده است می باشد.