اخبار شرکتها-کرادفاندینگ شیوه نوینی برای کسب درآمد و سود است. این روش یک سرمایه گذاری کم ریسک است که سود بیشتری نسبت به سایر روش‌های سرمایه گذاری فراهم می‌کند. ما با پرداخت حتی 500 هزار تومان می‌توانیم ضمن مشارکت در توسعه کسب و کارها، در سود آنها سهیم شویم. این از ویژگی‌های مهم مدل کرادفاندینگ است. 
 در حال حاضر سایتهای مختلفی در کشور خدمات مربوط به سرمایه گذاری کرادفاندینگ را ارائه می‌دهند که در ادامه تعدادی از سایت های کرادفاندینگ در ایران را معرفی می‌کنیم.
 

دونگی

پلتفرم سرمایه گذاری جمعی دونگی با تسهیل ارتباط بین سرمایه گذاران و سرمایه پذیران و ارائه ارزش‌های افزوده به این دو گروه در کنار افزایش شفافیت و کاهش ریسک‌های سرمایه گذاری یکی از بسترهای کسب سود از طریق کرادفاندینگ در کشور است.
اگر بخواهیم ساده‌تر فعالیت این سایت کرادفاندینگ را توضیح دهیم می‌توانیم به مدل «پول از من، کار از تو؛ در سود و زیان شریک» اشاره کنیم. از گذشته در میان ایرانیان این مدل سرمایه گذاری رواج داشته است. در واقع دونگی با بهره‌گیری از زیرساخت‌های فناوری و ارتباطی این مدل را توسعه داده و در کنار رعایت اصول کرادفاندینگ آن را به یکی از شیوه‌های جذاب برای کسب سود سالانه تا 45 درصد تبدیل کرده است. 
ما در این پلتفرم با فرصت های سرمایه گذاری که مربوط به کسب و کارها و استارتاپ‌هایی هستند که قصد توسعه  محصول یا خدمات خود را دارند آشنا می‌شویم. این کسب و کارها می‌خواهندبازارهای جدیدی ایجاد کنند اما به سرمایه بیشتری نیاز دارند.
ما به عنوان سرمایه گذار این سرمایه را پوشش می‌دهیم و در ازای آن سرمایه گذاری  سود دریافت می‌کنیم. فرصت‌های سرمایه گذاری بسیار متنوع هستند و ما از بین آنها حق انتخاب داریم. همچنین مبلغ سرمایه گذاری نیز به دلخواه ما تعیین می‌شود. 
از دیگر مزایای سرمایه گذاری در وب سایت کرادفاندینگ دونگی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
⦁    کسب سود بیشتر نسبت به سهام، صندوق‌های درآمد ثابت و حساب‌های بانکی
⦁    ارزیابی تخصصی طرح‌های سرمایه گذاری توسط تیم کارشناسان حرفه‌ای
⦁    ایجاد تنوع در سبد سرمایه گذاری 
⦁    تضمین بازگشت اصل سرمایه
⦁    اطمینان از تطابق طرح‌های سرمایه گذاری با قوانین کشور
⦁    دریافت گزارش‌های عملکردی از صاحبان کسب و کارها
⦁    امکان دریافت معافیت مالیاتی از سود سرمایه گذاری
⦁    آگاهی از جزئیات فنی طرح‌های سرمایه گذاری از جمله نرخ بازدهی داخلی و …
⦁    حذف محدودیت‌های زمانی و مکانی در سرمایه گذاری
⦁    امکان کسب درآمد از معرفی طرح‌های سرمایه گذاری به دیگران

مراحل سرمایه گذاری و کسب سود در دونگی
سرمایه گذاری و کسب سود از کرادفاندینگ تنها در سه مرحله و به آسانی انجام می‌شود.
⦁    در مرحله اول ما یک حساب کاربری ایجاد می‌کنیم که صرفا با داشتن کد ملی و کد سجامی امکان‌پذیر است.
⦁    بعد از ایجاد حساب کاربری یک پروفایل اختصاصی در اختیار ما قرار می‌گیرد که از طریق آن می‌توانیم فرایند تزریق سرمایه به کسب و کارها را شروع کنیم. در این مرحله ما جزئیات فنی و مالی طرح‌های مختلف را بررسی می‌کنیم. سپس بهترین گزینه را نسبت به شرایط‌مان انتخاب می‌کنیم.
⦁    در نهایت مرحله سوم دریافت و برداشت سود است که از طریق کیف‌پول در دونگی امکان‌پذیر می‌شود. 
اما در کنار این پلتفرم، سایت های سرمایه گذاری دیگری هم هستند که در حوزه کرادفاندینگ کار می‌کنند. این سایت های کرادفاندینگ هر کدام شرایط و ویژگی‌های خاصی دارند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم. 

آی بی کراد
این سایت کرادفاندینگ که با هدف ارائه خدمات تامین مالی جمعی برای کسب و کارها طراحی شده، محصولی از شرکت تامین سرمایه تمدن است. در آی بی کراد امکان سرمایه گذاری برای اشخاص حقیقی و حقوقی فراهم شده تا کسب و کارهای کوچک و استارتاپ‌ها بتوانند از این سرمایه استفاده کنند. بررسی و نظارت بر فرصت‌های سرمایه گذاری و امکان تغییر میزان سرمایه گذاری از جمله قابلیت‌های این سایت هستند. 

استارتامین
سامانه استارتامین شیوه‌های را جدیدی برای ارزیابی کسب و کارها در نظر می‌گیرد تا سرمایه جذب شده به شکل مناسبی به صاحبان این کسب و کارها انتقال پیدا کند. این سایت سرمایه گذاری جمعی آنلاین که توسط شرکت تحلیل‌گران کسب و کار بهاسنج ایجاد شده برای سرمایه گذاران شرایطی را مهیا می‌کند تا علاوه بر مزایای اقتصادی در منافع اجتماعی توسعه کسب و کارها نیز سهیم شوند. ثبت سریع درخواست‌های تامین مالی جمعی و امکان فعالیت برای اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله قابلیت‌های این سایت هستند. 

حلال فاند
در این شرکت سرمایه گذاری اصول شرعی سرمایه گذاری بیشتر مورد توجه قرار گرفته و بستر مناسبی برای کسب  و کارهای تولیدی و صادراتی ایجاد شده است. از ویژگی‌های این ابزار کراودفاندینگ می‌توانیم به تضمین بازپرداخت اصل سرمایه اشاره کنیم. 

زرین کراود
این پلتفرم هم در حوزه کرادفاندینگ در کشور فعالیت می‌کند. زرین‌پال به عنوان شرکت مادر این پلتفرم خدمات کرادفاندینگ را به دو گروه اصلی یعنی کسب و کارهایی که به جذب سرمایه نیاز دارند و افرادی که به دنبال کسب درآمد از سرمایه گذاری هستند ارائه می‌دهد. حمایت از کسب و کارهای بومی و ایجاد تنوع در سبد سرمایه گذاران از جمله ویژگی‌های سایت کرادفاندینگ زرین کراود هستند. 

ققنوس
این شرکت توانسته مفاهیم فناوری بلاک چین را با الگوهای کرادفاندینگ ترکیب کند. سازِکارهای این پلتفرم به شکلی طراحی شده تا سرمایه پذیران بتوانند در زمان کوتاهی سرمایه مورد نیاز خود را جذب کنند. از جمله خدمات این ابزار سرمایه گذاری می‌توانیم به امکان تامین سرمایه مورد نیاز از منابع مختلف و بازخرید گواهی مشارکت اشاره کنیم. 

کارن کراد
در این پلتفرم کارآفرینان با انگیزه به سرمایه گذاران با تجربه متصل می‌شوند. این سامانه سرمایه گذاری جمعی طرح‌های متنوعی را برای سرمایه گذاری معرفی می‌کند و حتی امکان سرمایه گذاری برای ساخت فیلم‌های سینمایی را هم فراهم کرده است. از ویژگی‌های این سایت کرادفاندینگ می‌توانیم به برگزاری کارگاه‌های آموزشی و تنوع در سبد سرمایه گذاری اشاره کنیم.

هم آفرین
این سایت سرمایه گذاری آنلاین به شکل کرادفاندینگ بخشی از شرکت سرمایه گذاری فاینتک است و خدمات مختلفی را در حوزه تامین مالی جمعی ارائه می‌کند. در این ابزار تزریق سرمایه به کسب و کارها، کارآفرینان به شبکه‌ای از سرمایه گذاران دسترسی دارند که می‌تواند در امر شبکه‌سازی به آنها کمک کند. مطابقت با اصول شرعی و تنوع در انتخاب طرح‌های سرمایه گذاری از جمله خدمات این پلتفرم هستند. 

در این مطلب دونگی و سایر سایت هایی که با سرمایه گذاری کرادفاندینگ یا تامین مالی جمعی خدمات خود را ارائه می‌دهند را معرفی کردیم. مدل سرمایه گذاری جمعی با کرادفاندینگ ضمن کسب سود و درآمد بیشتر برای سرمایه گذاران و امکان مدیریت بهتر ریسک‌ها به معنی حمایت از کسب و کارهای ایرانی برای توسعه نیز هست. بنابراین می‌توانیم کرادفاندینگ را به یک بازی برد-برد تشبیه کنیم که هم برای سرمایه گذاران و هم برای سرمایه پذیران دارای مزایای بیشماری است.