به گزارش «نود اقتصادی»، براساس اطلاعات منتشر شده از سوی بانک مرکزی از ابتدای اسفند ماه سال جاری بیش از ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون، دلار حواله و نقدی در سامانه نیما و مرکز مبادله ارز و طلا عرضه شده است و از این مقدار تنها ۲ میلیارد و ۱۶۰ میلیون دلار مورد معامله قرار گرفته است.

 همچنین آمار نشان می دهد، با مشخص شدن سرفصل های مصارف ارزی در مرکز مبادله، بانک مرکزی عرضه دلار را در این سامانه افزایش داده که این موضوع منجر به کاهش نرخ ارز شده است.

تداوم عرضه دلار در مرکز مبادله ارز و طلا و پوشش تقاضا در این سامانه به تدریج از میزان تقاضا کاسته است و روند نزولی را در قیمت های غیر رسمی به همراه داشته است.

 مشاهدات میدانی از صرافی ها نشان می‌دهد در روزهای پایانی هفته گذشته صفوف خریداران پشت در صرافی ها خلوت شده است و با وجود پیشنهاد نرخ ۵۱ هزار تومانی از طرف دلالان ، همچنان تقاضا کنندگان نسبت به خرید در این قیمت، مردد هستند.

 براساس گفته کارشناسان بازار با توجه به سیاست های در پیش گرفته شده از طرف بانک مرکزی، قیمت دلار محدوده ۵۰ هزار تومان را به زودی از دست خواهد داد.

 مدیران صرافی ها انتظار دارند طی روزهای آینده نرخ دلار تا محدوده ۴۵ هزار تومان کاهش یابد. این انتظارات زمانی شکل گرفت که روسیه آمادگی خود را برای تهاتر مازاد نفت ایران با کالاهای اساسی اعلام کرد.

 این موضوع می‌تواند بخش زیادی از فشار تقاضای ارز برای خرید کالای اساسی را از منابع ارزی بانک مرکزی بردارد و از این رو معامله گران بازار پیش بینی می‌کنند به زود منابع ارزی بسیار زیادی روانه بازار داخلی شود.

 

خبرنگار: هادی سلوکی