به گزارش «نود اقتصادی» به نقل از روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران؛ *بیستمین جشنواره تولید ملی- افتخار ملی به همت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران شامگاه روز دوشنبه یکم اسفند با حضور حجت الاسلام والمسلمین "محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور، دکتر علی آقا محمدی رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، سید مهدی نیازی قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی وزارت صمت،  مهدی صادقی نیارکی عضو موظف هیئت عامل ایدرو، محمود سیجانی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان تهران، سید محمد رضا مرتضوی دبیرکل خانه صمت ایران، آرمان خالقی عضو هیات مدیره و قائم مقام دبیرکل خانه صمت ایران* و جمعی از کارآفرینان و مدیران واحد های صنعتی کشور در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد.

در ابتدای مراسم، خالقی به برخی اقدامات انجام شده در یک سال گذشته از سوی خانه های صنعت، معدن و تجارت اشاره کرده و گفت: حضور در ستادهای تسهیل استان ها در کاهش مشکلات واحدهای تولیدی بسیار اثرگذار بوده است.

وی خاطرنشان کرد: صدور جوازهای تاسیس از سوی خانه های صمت، ضمن کاهش هزینه‌ها، زمان صدور مجوز ها را کوتاه کرده و حتی به رکورد صدور مجوز در کمتر از نصف روز نیز دست یافتیم.

قائم مقام دبیرکل خانه صمت ایران همچنین به اقدامات انجام شده از سوی کمیسیون بین الملل خانه صمت در باز کردن بازارهای صادراتی برای صنایع کشور اشاره کرد که توسط استان‌های معین برای کشورهای خاص انجام شده است.

وی ادامه‌داد: در کشور عراق دفتری توسط استان کرمانشاه و در استانبول ترکیه دفتری توسط استان آذربایجان شرقی ایجاد شده و در امارات و پاکستان نیز به ترتیب خانه های صمت تهران و یزد در حال پیگیری موضوع هستند و علاوه بر آن در اروپای شرقی و مرکزی در کشور مجارستان دفتری تاسیس شده و امیدواریم فرصت های تجاری خوبی از این محل شکل بگیرد.

وی با اشاره به اینکه نیازمند برنامه‌ریزی بلندمدت در مدیریت کلان کشور هستیم تاکید کرد:  باری به هر جهت" حرکت کردن بزرگترین آسیب را به اقتصاد کشور می‌رساند، باید با مدیریت برنامه داشته باشیم و بتوانیم موارد را از قبل پیش‌بینی کنیم.

خالقی تصریح کرد: اقتصاد دستوری کشور را به قهقرا می برد و ضمن از بین بردن قدرت رقابت، قدرت رقابت بین المللی را نیز مخدوش کرده و مشتریان در بازار بین‌المللی از دست می‌روند.
وی در ادامه به برخی مشکلات تولید اشاره کرد و گفت: دیوان سالاری و بوروکراسی اداری، قیمت گذاری دستوری، رکود تورمی حاکم بر بازار، تامین نقدینگی و تغییر مداوم نرخ ارز از جمله مشکلات موجود تولید است.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ادامه داد: تورم، امنیت اقتصادی و اعتماد مردم را از بین می برد، آن‌چنان که برنامه ریزی آینده را نیز خدشه‌دار خواهد کرد.
وی با اشاره به مشکلات جدی در صادرات و تجارت بین الملل یادآور شد: برنامه مشخص و بلندمدتی برای کار با شرکت های خارج از کشور وجود ندارد و در این راستا باید فکر جدی برای گشودن بازارها کنیم تا ظرفیت‌های داخلی معطل نمانده و از قافله به روز کردن ماشین آلات و فناوری ها عقب نمانیم.

*لزوم هماهنگی همه دستگاه‌های ذی‌ربط*
در ادامه "سید محمدرضا مرتضوی" دبیرکل خانه صمت اظهار داشت: فارغ از مسائل و مشکلات کشور، ما تولیدکنندگان و بخش تولید هیچ وقت دست از کار نکشیدیم، زیرا سرنوشت میلیون‌ها کارگر به تصمیمات ما بستگی داشته و دارد.
وی بیان‌داشت: همان طوری که در زمان جنگ تحمیلی زیر بارش خمپاره‌ها کار و تولید کردیم و تعهد به کار داشتیم، امروز نیز هر کس باید به تکالیف خود درست عمل کند.
مرتضوی تصریح‌کرد: عمده نگرانی ما از ناهماهنگی ها در کشور است و باید بدانیم کشور برای حرکت به سمت سعادت نیازمند هماهنگی و همراهی همه عناصر ذی‌ربط است و از هرگونه کوتاهی در این مسیر گلایه‌مند هستیم.

وی بیان‌ داشت: برای روزهای سخت و دفاع از کیان واحدهای تولیدی و سفره های کارگران آماده هستیم و برای تامین مواد اولیه، نقدینگی، ارز و غیره باید آمادگی داشته باشیم.

در پایان با حضور مدیران خانه صمت ایران و مقامات حاضر در جشنواره از ۵۰ واحد منتخب صنعتی و معدنی و دانش بنیان و نیز تعدادی از مدیران و کارشناسان وزارت صمت با عنوان حامیان تولید  با اهدای تندیس و لوح یادبود تقدیر بعمل آمد.