به گزارش «نود اقتصادی» طی سال‌های اخیر به‌رغم هشدارهای کارشناسان، سرمایه‌گذاری ایرانیان در ترکیه به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته است.

به اعتقاد کارشناسان، دولتمردان ترکیه افت ارزش لیر را با جذب سرمایه‌گذاری خارجی جبران می‌کنند اما با توجه به اینکه سرمایه‌گذاران دلار را به لیر تبدیل کرده‌اند، تورم ۸۰ درصدی ترکیه بخش عمده سرمایه‌های آنان را می‌بلعد.

اما مشکل سرمایه‌گذاران خارجی فقط تورم نیست، آمارها نشان می‌دهد ترکیه یکی از بدترین کشورهای اروپایی در امنیت است؛ چراکه طی سال ۲۰۲۱ ترکیه در بین ۴۱ کشور اروپایی، بیشترین تعداد زندانیان را داشته است.

براساس این آمارها، درحالی در کل اروپا به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ۱۱۳ زندانی وجود دارد که در ترکیه به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ۳۲۵ در زندان هستند. یعنی سرانه زندانی در ترکیه ۳ برابر میانگین آن در اروپاست.

پس از ترکیه، کشور گرجستان با ۲۳۲ زندانی دوم و جمهوری آذربایجان با ۲۱۶ زندانی به ازای هر ۱۰۰هزار نفر سوم است. اسلواکی با ۱۹۲ و لیتوانی با ۱۹۰ زندانی به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، چهارم و پنجم هستند. 

قابل ذکر است طبق آمارهای وزارت دادگستری ترکیه تعداد پرونده های قضای این کشور (تجمیعی سال‌های قبل و سال ۲۰۲۱)  به بیش از ۹/۸ میلیون پرونده در سال ۲۰۲۱ رسیده که حدود ۳/۵ میلیون پرونده بیشتر از سال ۲۰۱۲ است. همچنین طبق آمارها، یکی از شکایات اصلی خارجی‌های سرمایه‌گذار در ترکیه، کلاهبرداری، سرقت و ایجاد مزاحمت بوده است.