به گزارش «نود اقتصادی» به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، صفدر نیازی شهرکی امروز در گردهمایی مدیران ستادی و استانی آب و خاک کشور در بندرعباس افزود: در سال‌های گذشته آبیاری نوین (تحت فشار، قطره‌ای و بارانی) به خوبی در کشور اجرا شده و اولویت بعدی وزارت جهاد کشاورزی گسترش آبیاری هوشمند است.

به گفته وی، ۱۶ نقطه در کشور به عنوان نمونه آزمایشی (پایلوت) انتخاب شده و با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز علمی و دانشگاهی آبیاری هوشمند در آنها اجرا می‌شود.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در خصوص اجرای آبیاری هوشمند بیان کرد: در این روش با استفاده از لوازم سنجش، شاخص‌هایی مانند رطوبت، اقلیم، جنس خاک و میزان بارندگی پایش شده و آبیاری با محاسبه دقیق و براساس نتایج این پایش‌ها انجام می‌شود تا هدررفت آب به کمترین میزان برسد و بهره‌وری منابع آبی افزایش یابد.

وی کاهش هزینه تمام شده پروژه‌های آب و خاک را یکی دیگر از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی اعلام و اضافه کرد: هنوز حدود ۵۰ درصد کانال‌های انتقال آب در بخش کشاورزی، خاکی است که مباحثی مانند انتقال با لوله، استفاده از کانال‌های بتونی و بتونی پارچه‌ای به عنوان گزینه‌های جایگزین در حال پیگیری است.

این مقام مسوول با اشاره به سهم ۱۶ درصدی بخش کشاورزی از مصرف برق کشور اظهار کرد: اقداماتی هم برای کاهش مصرف برق با رویکرد دانش‌بنیان در این بخش آغاز شده و نتایج خوبی نیز در مقیاس نمونه‌ای (پایلوت) به دست آمده است. وی افزود: با توجه به محدودیت‌ها در منابع مالی و دیگر شاخص‌های تاثیرگذار، جهت‌گیری همه اقدامات یاد شده افزایش بهره‌وری است.

نیازی شهرکی بر تکمیل حدود ۷۰۰ طرح نیمه‌تمام در حوزه آب و خاک تاکید کرد و گفت: مدیران ستادی و استانی آب و خاک باید تنوع‌بخشی به روش‌های تامین مالی پروژه‌ها را مورد توجه قرار دهند و به جای آغاز طرح‌های جدید، بر تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام حوزه آب و خاک متمرکز شوند.

هرمزگان در آبیاری نوین پیشتاز است

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه این گردهمایی در گفت و گویی با خبرگزاری صدا و سیما با بیان این که، استان هرمزگان در حوزه سیستم آبیاری نوین در صدر دیگر استان‌های کشور قرار دارد، گفت: از مجموع ۸ و نیم میلیون هکتار زمین‌های آبی کشور، دو میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار (حدود ۳۵ درصد) را آبیاری نوین تشکیل می‌دهد.

وی افزود: ۷۰ درصد زمین‌های آبی استان هرمزگان را آبیاری نوین تشکیل می‌دهد که این عدد دو برابر میانگین کشوری است.

نیازی شهرکی خاطرنشان کرد: ۴ سد در هرمزگان بخشی از نیاز‌های کشاورزی این استان را تامین می‌کنند و طرح‌های خوبی نیز در این حوزه تعریف شده است. وی افزود: تامین امنیت غذایی اصلی‌ترین وظیفه وزارت جهاد کشاورزی است و خاک و آب نیز از اصلی‌ترین بستر‌ها و منابع تولیدی به شمار می‌رود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک با اشاره به این که اصلی‌ترین وظیفه ما افزایش بهره‌وری آبیاری و تولید است، افزود: ۱۶ مزرعه در کشور به صورت پایلوت تحت آبیاری هوشمند قرار گرفته است که یکی از این مزارع در هرمزگان در نظر گرفته شده است.

به گفته وی، طرح ملی آبیاری سطحی نیز در دستور کار قرار دارد و با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان به دنبال کاهش مصرف برق پمپ‌ها هستیم.

نیازی‌شهرکی تصریح کرد: در تلاشیم در کنار مجموعه اجرایی کشور با کمک دو مؤسسه علمی خاک و آب و فنی و مهندسی کشور و همچنین با کمک دانشگاه‌ها بهره‌وری آب را افزایش دهیم.