به گزارش شاتا، سیدرضا فاطمی‌امین گفت: خوشبختانه روند تولید خودرو در کشور به خوبی در حال پیشرفت است و در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد قابل‌توجهی در تولید عبور مستقیم خودرو و همچنین تولید نشدن خودروی ناقص به ثبت رسیده است.

 

وی افزود: برنامه‌ای که امسال وزارتخانه از خودروسازان گرفته، تولید بیش از ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو است که در بهار امسال، ۹۸ درصد آن برنامه محقق شده است.

 

حذف قرعه‌کشی خودرو به‌تدریج و تا پایان سال انجام خواهد شد

 

وزیر صمت ادامه داد: وزارت صمت برنامه‌ریزی کرده که در سال ۱۴۰۱ قرعه‌کشی خودرو را به‌تدریج حذف کند، البته این عبارت به‌درستی در برخی رسانه‌ها منتقل نشده و از ابتدا نیز مقرر نبوده که از آغاز سال قرعه‌کشی حذف شود، بلکه به‌تدریج و در طول سال این مهم اتفاق خواهد افتاد.

 

فاطمی امین اضافه کرد: برای حذف قرعه‌کشی چند کار باید انجام شود که نخستین آن ارتقای تولید است، زیرا نبود تعادل میان عرضه و تقاضا باعرضه ۹۰۰ هزار دستگاهی در سال گذشته و در مقابل تولید تقاضای بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاهی سبب شده که میان عرضه و تقاضا شکاف ایجادشده و بازار خودرو متلاطم شود.

 

به‌مرور و در طول سال شکاف بین عرضه و تقاضا کاهش خواهد یافت

 

وی یادآور شد: هر چه در سال ۱۴۰۱ جلوتر می‌رویم تولید خودرو بیشتر شده و شکاف بین عرضه و تقاضا کمتر خواهد شد.

 

وزیر صمت عنوان کرد: امسال تولید تعداد بیشتری از خودروی پژو ۲۰۶ در دستور کار است، همچنین خودروی تارا و شاهین چهار برابر بیش از سال گذشته تولید خواهد شد.

 

آیین‌نامه واردات خودرو به‌زودی در دولت مصوب خواهد شد

 

فاطمی امین توضیح داد: محور دوم برای حذف قرعه‌کشی، واردات خودرو است که آیین‌نامه آن طراحی‌شده و به‌زودی در دولت مصوب خواهد شد؛ برآورد ما این است که بخشی از تقاضای موجود در بازار با انجام واردات پاسخ داده شود.

 

وی تصریح کرد: در آیین‌نامه واردات خودرو چند قید و قاعده گذاشته شده که نخستین آن وجود خدمات پس از فروش برای خودروهای وارداتی و قید دیگر که مصوبه مجلس نیز بود، لزوم انتقال فناوری است.

 

مخالف عرضه خودرو در بورس کالا نیستیم اما باید به‌صورت اصولی انجام شود

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: کارکرد اصلی بورس کالا برای محصولاتی همچون فولاد، پتروشیمی، گندم، ذرت و غیره است.

 

فاطمی امین یادآور شد: مخالف عرضه خودرو در بورس کالا نیستیم، اما باید قواعدی وجود داشته باشد تا کار به‌صورت درست و اصولی انجام شود؛ در عرضه اخیر محصولات یکی از خودروسازان کار به‌درستی انجام‌نشده بود و بنابراین عرضه در بورس ملغی شد.

 

وی اعلام کرد: چهار قیمت برای انواع خودروها وجود دارد که یکی از آن‌ها قیمت تمام‌شده خودروساز است؛ در برخی خودروها، قیمتی که تولیدکننده عرضه می‌کند پایین‌تر از قیمت تمام‌شده است، بنابراین خودروساز بازیان روبه‌رو است و این مسئله برای بیشتر خودروهایی که شمار تولید بالایی دارند، وجود دارد.

 

تعریف 5 مسیر برای کاهش قیمت تمام‌شده خودرو

 

وزیر صمت گفت: امسال با تعریف پنج مسیر برای کاهش قیمت تمام‌شده از سوی خودروسازان، قیمت‌ها کاهش خواهد داشت و انگیزه برای افزایش عرضه خودرو بیشتر خواهد شد.

در تلاش هستیم قطع برق با کمترین زیان و کمترین فشار بر واحدهای صنعتی انجام شود

 

فاطمی امین در ادامه در خصوص قطعی برق صنایع بیان کرد: در سال‌های گذشته باید سالیانه سه هزار مگاوات سرمایه‌گذاری در عرصه برق انجام می‌شد اما صورت نگرفت و امروز در تلاش هستیم تا قطع برق با کمترین زیان و کمترین فشار بر واحدهای صنعتی انجام شود؛ برای مثال در واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی این قطعی‌ها یک روز در هفته خواهد بود.

 

وی گفت: این مسئله و قطعی برق موجی در صنعت سیمان ایجاد کرد و قیمت هر پاکت سیمان به‌طور کاذب به ۴۳ هزار تومان رسید، اما با تأمین برق واحدها، اکنون این نرخ به کمتر از ۳۶ هزار تومان کاهش‌یافته است.

 

حداث بیش از ۱۲ هزار مگاوات نیروگاه از سوی واحدهای صنعتی و معدنی آغازشده است

 

وزیر صمت تأکید کرد: امسال کار ویژه‌ای در خصوص تولید برق نمی‌توان انجام داد و باید همین میزان برق موجود را مدیریت کنیم، اما در میان‌مدت و بلندمدت احداث بیش از ۱۲ هزار مگاوات نیروگاه از سوی واحدهای صنعتی و معدنی آغازشده است.

 

گفت‌وگو با بورس کالا برای تعیین دقیق‌تر قیمت‌ها و ضرایب زنجیره فولاد

 

فاطمی امین همچنین در خصوص اعتراض برخی اعضای زنجیره فولاد به قیمت‌های تعیین‌شده، یادآور شد: بیشتر ضرایب قیمتی در بورس کالا تعیین می‌شود، بااین‌حال با بورس کالا گفت‌وگو کرده‌ایم تا قیمت‌ها و ضرایب به‌صورت دقیق‌تر تعیین شود.

 

فعال شدن 50 درصد واحدهای راکد با حل مشکل مواد اولیه، سرمایه در گردش و بازار

 

وزیر صمت همچنین در خصوص پیش‌بینی رشد اقتصادی در آذرماه سال گذشته، توضیح داد: این پیش‌بینی از محل فعال کردن ظرفیت‌های خالی اعلام شد، اما در ادامه شاهد بودیم قیمت‌های جهانی و همچنین قیمت‌های داخلی با تغییراتی همراه شد؛ بااین‌حال در تلاش هستیم با احیای ظرفیت‌های خالی واحدها و کارخانه‌ها تا حدود زیادی این رشد محقق شود.

 

فاطمی امین بیان کرد: در هفت ماهه پایانی سال گذشته، یک‌هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی نیمه فعال و راکد فعال شدند و اگر مشکلات مواد اولیه، سرمایه در گردش و بازار این واحدهای راکد حل‌وفصل شود، بیش از ۵۰ درصد آنها دوباره فعال خواهند شد.

 

وی یادآور شد: همچنین ۳۰ درصد واحدها به علت مسائل و مشکلات حقوقی و مدیریتی و نبود صلاحیت فنی و حرفه‌ای از سوی مدیران و همچنین فرسوده‌شدن ماشین‌آلات قابل فعال شدن و احیا نیستند.

 

افزایش مدت‌زمان تقسیط بدهی مالیاتی به 60 ماه برای واحدهای تولیدی راکد دارای پتانسیل احیا

 

وزیر صمت اضافه کرد: مالیات بخش دیگری از مشکلات واحدهای راکد را تشکیل می‌دهد که در این زمینه مصوبه‌های خوبی گرفته‌شده است و به‌تازگی مصوبه‌ای در جلسه سران قوا تصویب و ابلاغ‌شده است که کمک بسیار زیادی به احیای واحدهای راکد می‌کند و بر اساس آن اگر واحد تولیدی تعطیل‌شده، پتانسیل احیا داشته باشد، تقسیط بدهی مالیاتی آن به 60 ما افزایش می‌یابد.