اخبار شرکتها-به گزارش شاتا، سید رضا فاطمی امین افزود: در صنایع متعدد توازن لازم در کشور وجود ندارد، برای مثال در صنعت خودرو ظرفیت‌های متفاوت تولید بدنه، رنگ، موتور و...، متناسب با یکدیگر ایجاد نشده‌اند.

 

وی ادامه داد: ازنظر سرمایه‌گذاری نیز این نبود توازن مشهود است و در حوزه جغرافیایی نیز به‌عنوان نمونه در شهرک صنعتی اشتهارد در استان البرز، حدود ۴۰ هزار فرصت شغلی از سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف صنعتی ایجادشده است درحالی‌که تنها ۱۰ هزار ظرفیت نیروی انسانی موجود در خود شهرستان اشتهارد وجود دارد و بیش از۳۰ هزار نیروی انسانی موردنیاز باید از مناطق دیگر تأمین شود.

 

وزیر صمت تصریح کرد: بر اساس سند چشم‌انداز 1404، باید تا 4 سال آینده در همه شاخص‌های علمی اقتصادی و...، جایگاه نخست منطقه را کسب کنیم، به همین سبب باید از خود بپرسیم که آیا به این چشم‌انداز می‌رسیم و اگر چالشی وجود دارد این چالش‌ها در چه زمینه‌هایی است.

 

فاطمی امین اضافه کرد: تجربه نشان داده است که پس از ورود به هر صنعتی، پس از حدود ۱۰ تا ۱۵ سال به بلوغ در آن رسیده و توانسته‌ایم زیروبم کار را یاد بگیریم.

 

وی توضیح داد: در توزیع جغرافیایی، سرمایه‌گذاری و زنجیره ارزش صنایع، شیوه حکمرانی اشتباه بوده است، بنابراین باوجود صرف وقت و سرمایه، خروجی لازم را نگرفته‌ایم.

 

اولویت‌گذاری، تنظیم‌گری، حمایت و نظارت؛ چهار گام اصلی حکمرانی حوزه صمت

 

وزیر صمت توضیح داد: چهار گام اصلی حکمرانی حوزه صنعت، معدن و تجارت، یعنی اولویت‌گذاری، تنظیم‌گری، حمایت و نظارت در دستور کار ویژه وزارت صمت است و اگر بتوانیم این چهار کار را به خوبی انجام دهیم، صنعتگران خود فضا را برای تحقق اهداف، مهیا می‌کنند.

 

فاطمی امین اعلام کرد: براساس برنامه اولویت‌گذاری شده وزارت صمت، خوشبختانه خام فروشی مواد معدنی در کشور نداریم و در طول مدت استقرار دولت حدود ۵۰۰ میلیون تن مواد معدنی در کشور تولیدشده که فقط کمتر از یک درصد آن، صادرشده است.

 

شناسایی 317 مورد از قوانین زائد/ ایجاد ثابت در بازار

 

وی اضافه کرد: درروند تنظیم گری امور نیز ۳۱۷ مورد از قوانین و مقررات زائد و دست و پاگیر شناسایی‌شده و به سمت تنقیح و حذف موارد اضافی حرکت کردیم؛ همچنین درروند تنظیم بازار سعی بر ایجاد ثبات بوده است، برای مثال در صنعت فولاد که ظرفیت بازار آن بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان، یعنی حدود ۲۰ میلیارد دلار است، تدابیری در پیش‌گرفته شد که کمترین نوسان قیمتی را داشته باشد و این ثبات به وجود آمده بدون کوچک‌ترین کار تعزیراتی و نظارتی خاص ایجادشده است.

 

اقدام بزرگ شناسایی ذخایر معدنی از مهر ماه سال گذشته/ اعلام نتایج اکتشافات تا دو هفته آینده

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: در حوزه حمایتی نیز یکی از مشکلات ما این بود که از منابع خود به‌درستی مطلع نبودیم و ذخایر برای ما ناشناخته بود، بنابراین از مهرماه سال گذشته یک اقدام بزرگ در بخش معادن آغاز و ۴۵۰ کیلومترمربع اکتشافات معدنی از خراسان رضوی آغاز شد که در پی آن ذخایر عظیمی کشف‌شده و به‌صورت رسمی تا حدود دو هفته آینده اعلام می‌شود.

 

فاطمی امین ادامه داد: ما برای فائق آمدن به چالش‌های حکمرانی و محدودیت‌های زمانی برای دستیابی به جایگاه تعریف‌شده در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، نیاز به نقشه راه داریم و باید تمام مسائل را باهم حل کنیم، برای مثال نمی‌شود بدوم حل مشکل وارد فرآیند توسعه‌ای تولید شویم.

 

پیگیری جدی 10 رشته فعالیت در حوزه حکمرانی صمت

 

وی اعلام کرد: در بخش صنعت، معدن و تجارت چهار گام تعریف‌شده و در حوزه حکمرانی صنعت، معدن و تجارت در ۱۰ رشته فعالیت به شکل جدی دنبال شده و در حال عملیاتی شدن است.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان تأکید کرد: ما اگر بتوانیم همدلی موجود را تقویت کنیم، دستیابی به اهداف نقشه راه تعریف‌شده به‌طور کامل امکان‌پذیر است.