به گزارش «نود اقتصادی»، براساس پیگیری انجام شده از شرکت فرابورس باشگاه‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس به‌ عنوان ناشران جدید بازار سرمایه نزد سازمان بورس ثبت شدند و پس از آن سهام این دو باشگاه به‌ عنوان عضو بازار سرمایه در بازار پایه با نماد‌های «استقلال» و «پرسپولیس» درج خواهند شد.

این دو باشگاه به لحاظ نوع فعالیت و اسم خاص با همان نام‌های خود درج نماد خواهند شد.

براین اساس اگر شرکتی شرایط عضویت در بورس و بازار‌های اول و دوم فرابورس را نداشته باشد، عضو بازار پایه می‌شود. این بازار در پایین‌ترین سطح بازار فرابورس قرار دارد که شرایط عضویت شرکت‌ها در آن ساده‌تر است.

چند دهه‌ای است که عرضه سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در بازار سهام با هدف خروج دولت از بنگاهداری این دو باشگاه مطرح است، اما هر بار در مرحله اجرا با وجود پیگیری دستگاه‌های ذیربط این واگذاری با موانع متعددی برخورد می‌کرد. اما اکنون به نظر می‌رسد به سبب پیگیری‌های سازمان خصوصی‌سازی و اقدامات دولت سیزدهم، طلسم ۲۴ ساله عرضه سهام این دو باشگاه پر هوادار و میلیونی شکسته شده و با ثبت سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس نزد سازمان بورس و فرابورس قرار است نماد این دو باشگاه نیز روز دوشنبه در فرابورس درج گردد.

فرایند انتخاب نام نماد نیز به این ترتیب است که شرکتی که قصد حضور در بورس برای اولین بار را دارد با توجه به مقررات نامگذاری، چندین پیشنهاد به سازمان بورس ارائه می‌کند و سازمان بورس با طبقه بندی شرکت مذکور در گروه بورسی مشخص، به ابتدای اسم پیشنهادی، یک حرف از حروف الفبا را اضافه می‌کند که شناسه آن نماد برای سهامداران خواهد بود. اما چون نوع فعالیت این دو باشگاه خاص و منحصر به فرد است با همان نام‌های خود در بازار سرمایه ثبت خواهند شد.