اخبار شرکتها-به گزارش شاتا سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت پس از نشست کمیسیون اقتصادی در جمع خبرنگاران، گفت: در نشست امروز موضوع تنظیم بازار بررسی شد؛ در این حوزه میان وزارتخانه‌ها تقسیم کاری صورت گرفته است، به طور مثال تنظیم بازار مواد غذایی مانند مرغ و تخم مرغ به عهده وزارت جهاد کشاورزی است و کالاهایی مانند فولاد و سیمان به عهده وزارت صمت است. 

 

وی به مردم نوید داد که بازار فولاد وضعیت بسیار پایدار و خوبی دارد به طور مثال قیمت میلگرد طی ماه‌های گذشته از بیش از 18 هزار تومان به کمتر از 14 هزار تومان رسیده است. بهای ورق‌های فولادی نیز همین گونه است. 

وزیر کابینه سیزدهم با بیان اینکه در بازار سیمان شاهد ثبات هستیم، اضافه کرد: در یک ماه ابتدایی فعالیت هر پاکت سیمان به 25 هزار تومان کاهش یافت هرچند بهای سیمان به دلیل شایعه قطعی گاز طی یک تا دوهفته به بیش از 26 هزار تومان افزایش پیدا کرد اما دوباره به قیمت 25 هزار تومان بازگشت. 

فاطمی امین ادامه داد: در بازار کالاهای پایه که مواد اولیه واحدهای صنعتی هستند، با کاهش قیمت و ثبات قیمت مواجه هستیم و تورم تولیدکننده یعنی تورم کالاهایی که تولیدکننده مصرف می‌کند، در 4 ماه گذشته حدود 26 درصد و تورم مصرف کنندگان 16 درصد کاهش یافته است البته هنوز تورم داریم اما از تورم‌های بالا به سمت تورم‌های پایین حرکت می‌کنیم. 

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در زمینه کالاهای واسطه‌ای و نهایی اقداماتی انجام گرفته است، شفافیت جریان کالا را یکی از این اقدامات دانست و ادامه داد: در حال حاضر تمامی مراحل خرید و فروش 15قلم کالا از ابتدا تا انتها -از تولیدکننده تا شرکت‌های پخش و...- برای ما شفاف است که این امر موجب کاهش قیمت شده است به طور مثال در قیمت روغن موتور دیزلی کاهش قیمت اتفاق افتاده است. 

 

فاطمی امین با اشاره به طرح درج قیمت تولیدکننده روی کالا، تصریح کرد: متاسفانه شاهد هستیم که هزینه‌های بسیاری در نظام توزیع به مصرف‌کننده تحمیل می‌شود و کالاها با قیمتی بیش از قیمت هدف‌گذاری شده به دست مصرف‌کننده می‌رسد بنابراین طرحی با عنوان «درج قیمت تولیدکننده روی کالا» برای 15 قلم کالا به صورت آزمایشی آغاز شده است که این موضوع در آینده نیز توسعه پیدا می‌کند. 

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: در کالاهای مذکور شاهد کاهش قیمت هستیم به طور مثال این طرح با نوشیدنی‌ها آغاز شد که در دو هفته اخیر حدود 3 هزار تومان قیمت آن‌ها کاهش یافت؛ این موضوع درباره دستمال کاعذی، قطعات خودرو و... نیز در حال اجرا است که انتظار می‌رود موجب کاهش قیمت‌ها شود.