جلیل جلالی‌فر، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران و روسیه در گفتگو با «نود اقتصادی» اظهار داشت: اتفاقی که در زمینه صادرات فلفل دلمه‌ای به روسیه افتاد، نتیجه سهل انگاری سازمان قرنطینه و سازمان غذا و دارو بود. در روسیه سرویس فدرالی به نام نظارت بر حقوق مصرف کنندگان است که از خرداد ماه در این زمینه نامه‌‌های متعددی به وزارت جهاد کشاورزی و سازمان غذا و دارو زده بود. 

وی بیان کرد: شاید این نامه‌ ده‌ها بار از طریق سفارت ایران در روسیه به سازمان‌های مربوطه در کشورمان ارجاع شده بود ولی به دلیل ماه‌های پایانی دولت آقای روحانی سازمان غذا و دارو و قرنطینه در این زمینه اهمال کرده و انجام وظیفه خود را بین یکدیگر پاسکاری کردند. 

جلالی فر افزود: همین الان بنده در خصوص تکرار این اتفاق برای لبنیات هم هشدار می‌دهم زیرا روس‌ها تاکنون ۱۶ بار هم در این زمینه به ایران نامه زده‌اند ولی ترتیب اثر داده نشده است. 

این عضو هیات رئیسه اتاق بیان داشت: این که دیروز رئیس سازمان قرنطینه توجیه کرده که حتما باید سازمان قرنطینه روسیه به آن‌ها نامه می‌زده ادعای درستی نیست زیرا اگر این چنین بود حتما دستگاه دیپلماسی و سفارتخانه کشورمان موضوع را به طرف روسی متذکر می‌شد.

وی افزود: طبق قانون نمایندگان همه سازمان‌های مربوطه در روسیه در سرویس فدرال نظارت بر حقوق مصرف کنندگان حضور دارند. 

جلالی فر گفت: دستگاه‌های دولتی که در این زمینه اهمال و ترک فعل کردند حتما باید پاسخگو باشند و حتی قوه قضاییه هم باید به این موضوع ورود کند. یک تاجر برای این که در زمینه صادرات قراردادی را با فروشگاه‌های زنجیره‌ای روسیه منعقد کند، اصطلاحا "پوستش کنده می‌شود" و تجار ایرانی در معرض ضرر و زیان ۸۰۰ هزار دلاری در این زمینه هستند، چه کسی در این خصوص پاسخگوست؟

وی در ادامه افزود: سفیر ایران در مسکو و آقای پیمان پاک رئیس سازمان توسعه تجارت از روز پنجشنبه پیگیری‌های گسترده‌ای را در این زمینه انجام داده‌اند. آقای پیمان پاک به طور جهادی در صحنه حاضر هستند.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران و روسیه اظهار داشت: آقای صفری معاون وزیر خارجه دیروز یادداشتی را به سفیر روسیه در تهران دادند که ایشان هم بلافاصله موضوع را به جناب آقای لاوروف وزیر امورخارجه روسیه ارجاع دادند. 

جلیل جلالی فر افزود: اتفاقاتی که امروز افتاد نتیجه عمل نکردن به پیمان اوراسیا در زمینه انطباق و همگرایی دستگاه‌های مسئول مانند سازمان قرنطینه، سازمان غذا و دارو و دامپزشکی ایران با کشورهایی مانند روسیه است. ولی موضوع ممنوعیت صادرات قطعا موقتی است و با توجه به اشتراکات استراتژیک دو کشور، مسائل تجاری ایران و روسیه به زودی حل و فصل می‌شود.