علیرضا پیمان پاک معاون وزیر صمت و رییس سازمان توسعه تجارت در گفتگو با «نود اقتصادی» اظهار داشت: در مورد مشکلاتی که برای صادرات محصولات کشاورزی ایران در یکی دو روز اخیر پیش‌ آمده باید به این نکته اشاره کرد که این مسئله مختص به محصول فلفل دلمه ای گلخانه‌ای بوده و به کل محصولات کشاورزی تعمیم داده نمی‌شود.

وی بیان کرد: علت هم این بود که در برخی محموله‌های ارسالی بر اساس آزمایشات انجام‌ گرفته سموم و کود مورد استفاده قرار گرفته از حد استاندارد تجاوز کرده بود.

معاون وزیر صمت افزود: بنابراین مجموعه کشاورزی و قرنطینه روسیه در سازمان قرنطینه ما خواستار تغییر در سیستم بازرسی و نظارت بر طبق استاندارد مورد نظر روسیه می‌شود که طبق اظهارات روس ها پاسخ جدی و عملیاتی را از سازمان قرنطینه ما نمی‌بینند. همین مسئله باعث شده که ارسال محموله‌ها در دو روز گذشته ممنوع شود.

پیمان‌پاک افزود: در نامه‌ها و گزارش‌های داده ‌شده این بیم وجود دارد که این مسئله در صورت عدم دقت کشاورزان و سازمان قرنطینه ما به سایر محصولات کشاورزی ایران هم تعمیم پیدا کند.

وی در ادامه گفت: از سوی دیگر طی مذاکرات انجام‌ شده با سازمان حفظ نباتات اظهار گردید که نظارت و بازرسی در حوزه عدم استفاده غیر اصولی و ارزیابی شاخهای سموم باقی‌ مانده برعهده سازمان غذا و داروست.

رییس یازمان توسعه تجارت افزود: دغدغه ما این است در کشمکش بروکراسی‌های موجود حقوق صادرکنندگان و تولیدکنندگان تضییع شده و محتمل زیان جبران‌ناپذیری گردند که این امر نیازمند همدلی و همراهی فراسازمانی همکاران در هر دو وزارت‌خانه بهداشت و آموزش پزشکی و جهاد کشاورزی است. 

علیرضا پیمان پاک گفت: طی ۴۸ ساعت گذشته ما مذاکرات مختلفی با روس‌ها داشتیم که از جمله آن‌ها مذاکره سفیر کشورمان با وزارت کشاورزی روسیه بوده‌ است. اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه فعال شده و مکاتبات و مراوداتی داشته، وزارت خارجه‌ی ما فعال شده و ان‌شاءالله روز شنبه یادداشتی را به سفیر روسیه می‌زند تا این مشکل مرتفع شود.

وی بیان کرد: اما اگر می‌خواهیم دید بلندمدت نسبت‌ به بازارهای جهانی داشته ‌باشیم باید تولیداتمان را مطابق با استانداردهای بازارهای هدف باشد.

معاون وزیر صمت افزود: فلفل دلمه‌ای و محصولات گلخانه‌ای ما به‌ حدی رسیده که بخش قابل ‌توجهی از بازار روسیه را به خودش اختصاص داده و دیگر مثل قبل بخشی از محصولات مورد استفاده روسیه و یا محصول جایگزین برای روس‌ها به حساب نمی‌آید.

پیمان‌پاک اظهار داشت: وقتی می‌خواهید بخش قابل ‌توجهی از سبد غذایی یک کشور را در اختیار بگیرید باید استانداردهای آن کشور را هم رعایت کنید و قرنطینه شما هم بین‌المللی و در سطح تجارت جهانی ارتقا پیدا کند.

وی در پایان بیان کرد: دوباره تأکید می‌کنم اگر سازمان قرنطینه و در هماهنگی آن سازمان غذا و داروی ما به نکات استاندارد مورد نظر روسیه توجه نکند و مواردی برای آینده مشاهده شود قطعا صادرات محصولات کشاورزی ما به روسیه مجدداً با چالش مواجه می‌شود.