اخبار شرکتها-به گزارش خبرنگار فولاد، وجیه‌اله جعفری معاون وزیر صمت و رئیس هیأت‌عامل ایمیدرو در آیین تکریم و معارفه مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه که با حضور علی نبوی دستیار ویژه وزیر صمت و رئیس هیأت‌مدیره شرکت فولاد مبارکه، پروین صالحی نماینده مردم شریف شهرستان مبارکه در مجلس شورای اسلامی، مدیرعامل، معاونین و مدیران گروه فولاد مبارکه در محل سالن اجتماعات مرکز تحقیقات این شرکت برگزار شد، اظهار کرد: مسئولیت‌ها رفتنی و آزمونی برای همه ماست که چگونه از عهده مسئولیت خود بر آمده‌ایم.

وی ضمن تقدیر از بنیان‌گذار شرکت فولاد مبارکه و مدیرانی که مسئولیت اداره فولاد مبارکه را از ابتدای راه‌اندازی قبول کرده‌اند، افزود: امروز فولاد مبارکه همچون نگینی در خاورمیانه و شمال آفریقا می‌درخشد و با تأمین ۳۰ درصدی فولاد و ۷۰ درصدی ورق کشور، می‌تواند توسعه جدّی‌تری پیدا کند.

تحقق توسعه‌ در فولاد مبارکه با مدیریت جدید
رئیس هیأت‌عامل ایمیدرو ضمن تقدیر از کسانی که همواره تلاش کرده‌اند تا فولاد مبارکه به عنوان یک صنعت ملّی در جای‌جای کشور کمک‌رسان باشد، خاطرنشان کرد: شرکت فولاد مبارکه اکنون اثر خود را بر اقتصاد ملّی گذاشته است؛ از وزیر محترم صمت که با قبول پیشنهاد ما برای انتخاب آقای طیب‌نیا به عنوان مدیرعامل جدید فولاد مبارکه و فردی از داخل این مجموعه است، قدردانی می‌کنم چراکه قرار است با حضور ایشان توسعه‌های جدّی در فولاد مبارکه محقق شوند.

وی با بیان این که مشکلات زیادی را پشت سر گذاشته‌ایم و می‌توانیم با شرایط جدید تحولات جدّی را رقم بزنیم، ادامه داد: فولاد مبارکه جایگاه خاص خود را دارد و قطعاً می‌تواند با همتی که در همه فعّالان آن وجود دارد، تحولات بنیادینی در فولاد، زنجیره‌های بعدی و ایجاد ارزش افزوده بالا رقم بزند و افتخارات جدیدی را نیز به دست آورد.
جعفری با اشاره به این که بخش معدن و صنایع معدنی از بخش‌های مهم کشور است و نقش مهمی در حوزه اقتصادی کشور ایفا کرده، تصریح کرد: شرکت‌های بزرگی همچون فولاد مبارکه توانسته‌اند به خوبی این نقش را در ابعاد مختلف و با وجود تحریم‌ها و همه مشکلات موجود، ایفا کرده و به اقتصاد کشور کمک کنند.

نیازمند اکتشافات جدید معدنی هستیم
وی با بیان این که ارزش مواد معدنی برجای کشور حدود ۳۹ میلیارد دلار است، اذعان داشت: این در حالی است که اکتشافات معدنی کامل نشده و نیازمند اکتشافات جدید و در عمق هستیم و در چند سال اخیر نیز به این عدد، حدود ۷ میلیارد دلار اضافه شده است.

معاون وزیر صمت تأکید کرد: اگر بخش معدن و صنایع معدنی را با شرایط موجود در نظر بگیریم و آن را به سرمایه‌گذاری تبدیل کنیم، در سال‌های آتی بیش از هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار ارزش ایجاد خواهد کرد.
جعفری ادامه داد: سهم ارزش افزوده معدن و صنایع معدنی کشور حدود ۳۰درصد صنعت بوده و سهم اشتغال آن ۲۶ درصد است؛ سازمان ایمیدرو نیز در این مدت تلاش کرده تا با شرکت‌های وابسته به خود و همکاری آن‌ها، سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام دهد، به طوری که تا پایان سال ۹۹ به میزان ۲۳.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه معدن و صنایع معدنی از طریق سازمان ایمیدرو و شرکت‌های تابعه آن انجام گردید و تا سال ۱۴۰۴ نیز ۱۲ میلیارد دلار به این عدد اضافه خواهد شد.

وی اضافه کرد: سال گذشته در حوزه صنعت و معدن حدود ۳.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شده و طرح‌های آن تکمیل شده است؛ در سال ۱۴۰۰ نیز حدود ۲ میلیارد دلار طرح تکمیل و افتتاح خواهد شد که ۱.۲ میلیارد دلار شروع اجرای این پروژه‌ها خواهد بود و ادامه این کار اشتغال‌زایی و رونق تولید را به همراه خواهد داشت و به اقتصاد کشور کمک خواهد کرد.

رئیس هیأت‌عامل ایمیدرو عنوان داشت: شرکت فولاد مبارکه از جمله واحدهای بزرگ صنعتی است که نقش به‌سزایی در ایجاد زیرساخت‌ها داشته است؛ البته همه واحدهای صنایع معدنی در تأمین آب و برق کشور در حال تلاش هستند و این به نفع خود آن‌ها خواهد بود تا زیرساخت پایداری در آینده داشته باشند.

فولاد مبارکه نباید نگران تأمین مواد اولیه باشد
وی تأکید کرد: تأمین مواد اولیه به‌ویژه سنگ آهن و کنسانتره از معضلات فولاد مبارکه است که مدیرعامل جدید این مجموعه باید به آن توجه داشته باشد؛ ایمیدرو نیز قطعاً در برنامه‌های خود به این موضوع توجه داشته تا با حمایت وزارت صمت بسته تأمین مواد اولیه دنبال و به نتایج مثبتی برسد و فولاد مبارکه نیز برای تأمین نیاز مواد اولیه خود نگرانی نداشته و به دنبال ایجاد ارزش افزوده بیشتر در صنعت باشد.

جعفری با بیان این که سهم سنگ آهن در فولاد حدود ۹۸ درصد است، یادآور شد: سهم فولاد در زیربناها و مجموعه شهرسازی حدود ۵۲ درصد، در حمل و نقل ۱۷ درصد و در ماشین‌آلات نیز ۲۷ درصد می‌باشد؛ قطعاً توسعه فولاد کشور را باید به سمتی ببریم که اثر وضعی و اصلی خود را در اقتصاد داشته باشد.

وی با بیان این که توسعه در فولاد مبارکه امری مهم است که باید محقق شود، اضافه کرد: آنچه انتظار می‌رود این است که فولاد مبارکه با تیم جدید و کاری خود بتواند رکوردهای جدید را همچون مدیران قبلی به ثبت برساند.

فولاد مبارکه در حوزه زیرساخت‌ها نیز نقش‌آفرین بوده است
معاون وزیر صمت اذعان داشت: همدلی کارکنان فولاد مبارکه با مدیرعامل و تیم او، همچنین توجه مدیران برای استفاده از توان تخصصی مدیران و کارکنان مجموعه و دقت به معیشت آن‌ها، همگامی و هماهنگی را بیشتر خواهد کرد؛ انتظار می‌رود با حضور مهندس نبوی به عنوان رئیس هیأت‌مدیره شرکت فولاد مبارکه این مهم نیز بیش از پیش تحقق یابد.

وی تأکید کرد: مواردی مانند افزایش سرمایه که در مجمع عمومی به تصویب رسید و طرح‌های توسعه‌ای باید تعیین تکلیف شوند، زمانبندی طرح‌ها اعلام شود و مشکلاتی که برای طرح‌ها وجود دارد در بازه زمانی کوتاهی توسط مدیرعامل جدید شرکت فولاد مبارکه برطرف شوند.

جعفری ادامه داد: در حوزه زیرساخت‌ها، شرکت فولاد مبارکه برنامه‌های مدونی داشته و نقش‌آفرین بوده است؛ لازم است که مدیریت این مجموعه برنامه‌های جدی‌تری را پیشنهاد دهد تا با حمایت از سوی ایمیدرو و وزارت صمت به نتیجه برسد.

ضرورت تحقق توسعه در کنار تأمین مواد اولیه، کمک به زیرساخت‌ها و استفاده از توانمندی کارکنان
وی تصریح کرد: آنچه که در توان ایمیدرو است، از مباحث تخصصی گرفته تا پشتیبانی، می‌تواند توسعه فولاد مبارکه را رقم بزند، مثل همیشه در کنار شما خواهد بود و وزارت صمت نیز بر آن است تا فولاد مبارکه را به نقطه اوج خود برساند.

رئیس هیأت‌عامل ایمیدرو عنوان داشت: فولاد مبارکه باید زنجیره فولاد را تا جایی که ممکن است ادامه داده و در کشور ارزش افزوده ایجاد کند؛ در واقع این شرکت باید سرمایه و نقدینگی خود را هدایت کند تا بتواند توسعه را محقق کند

وی در پایان تأکید کرد: تحقق توسعه در کنار تأمین مواد اولیه، کمک به زیرساخت‌ها و استفاده از توانمندی کارکنان باید سرلوحه کار مدیران فولاد مبارکه قرار گیرد تا در برهه زمانی کوتاه موانع موجود حل و فصل شوند.

بنابراین گزارش حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل پیشین شرکت فولاد مبارکه نیز در این مراسم با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه کشور ما و شرکت فولاد مبارکه اظهار کرد: این تحریم‌های ویژه چالشهای زیادی ایجاد کرد و منجر به قطع ارتباط ما در حوزه تکنولوژیک با کشورهای برتر صنعت فولاد گردید.

وی در ادامه افزود: شرکت فولاد مبارکه با مدیریت و شرایط مناسب و حمایت ایمیدرو، در آستانه پرواز در اوج بوده و جهش خواهد یافت.

مدیرعامل پیشین شرکت فولاد مبارکه ضمن تقدیر از همه کارکنان این مجموعه در پایان گفت: امیدوارم به وعده‌ای که برای تأمین معشیت و حفظ ایمنی به کارکنان دادم عمل کرده باشم.

در پایان این‌ مراسم، با اهدای لوح تقدیر از خدمات مدیرعامل پیشین شرکت فولاد مبارکه در زمان مدیریت وی تجلیل به عمل آمد.