به گزارش «نود اقتصادی»، سیاوش افضلی در نشست خبری با بیان اینکه ارزش بازار سیگار ۴۰ هزار میلیارد تومان است، تصریح کرد: شرکت دخانیات ایران به عنوان سازمان ملی کشور پنج درصد سهم بازار را در اختیار دارد که در سال ۹۹ به ۱۲ تا ۱۴ درصد افزایش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه مصرف سالانه سیگار در ایران ۷۵ میلیارد نخ است، اظهار داشت: در سال ۹۹ حدود ۵۵ میلیارد نخ در ایران تولید شده و ۲۰ میلیارد نخ باقی مانده، قاچاق بوده است.

افضلی با بیان اینکه از میزان تولید کل ۹ میلیارد و ۱۰۰ میلیون نخ سهم شرکت دخانیات بود و باقی مانده آن توسط ۲ شرکت خارجی متعلق به ژاپن و انگلیس به بازار عرضه شده است که شامل ۷۰ درصد سهم بازار را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه شرکت دخانیات ایران در یک دهه گذشته به دلیل‌ تصمیمات غیرکارشناسی شرایط مناسبی نداشته است، تصریح کرد: این شرکت در سال ۹۹ بار دیگر با اتکا به توانایی خود احیا شد و هزینه ای را به دولت تحمیل نکرد.

افضلی با بیان اینکه شرکت دخانیات ایران در مسیر رشد و توسعه قرار گرفته و می تواند تقاضای مصرف کنندگان را تامین کند، خاطرنشان کرد: از اهداف سال ۱۴۰۰ در کنار تولید استاندارد کالا، تولید محصولات سلامت محور در دستور کار قرار گرفته است تا آسیب به مصرف کننده کاهش

یابد.
وی با بیان اینکه مذاکراتی با شرکتی اروپایی در راستای تولید سیگار بدون دود انجام شده است، تاکید کرد: «اسناف»  محصول مشترکی برای تولید سیگار بدون دود که است مجوز تولید آن از سوی وزارت صنعت صادر شده و در حال پیگیری برای دریافت مجوز از وزارت بهداشت است.

وی با بیان اینکه ۶ هزار کشاورز زیر مجموعه فعالیت های شرکت ملی دخانیات ایران قرار دارند، گفت: شرکت هایی که بخش عمده ای از بازار را در دست دارند هیچ اشتغالی ایجاد نکرده اند در حالی که این شرکت ملی، توانایی افزایش اشتغال و ایجاد فضای سرمایه‌گذاری را دارد.

افضلی با بیان اینکه مخالف ورود محصولات شرکت های خارجی نیستیم، تصریح کرد: این روند باید هدفمند و با اولویت محصولات ایرانی باشد.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران اظهار داشت: تاکنون عمده صادرات شرکت دخانیات، توتون و تنباکو بوده و در سال ۹۹ پنج مرحله ۱۰ تن توتون و تنباکو به روسیه و کشورهای عربی صادر شده است اما به دلیل تعرفه بالای صادرات سیگار به کشورهای مختلف، ارسال این محصول توجیه اقتصادی ندارد.

وی با بیان اینکه سال گذشته افزایش تحریم ها و شیوع ویروس کرونا سال سختی را برای تولیدات داخلی رقم زد، خاطرنشان کرد: با این وجود در این مدت ۲۳ درصد فروش، ۵۰ درصد تولید و ۷۰ درصد از سهم بازار برای این شرکت افزایش پیدا کرد.