اخبار شرکتها-به گزارش شستا رسانه، پویا فرهت مدیرعامل شرکت سرمایه‏گذاری دارویی تامین(تی‏پی‏کو) در یادداشتی نوشت: ما به‌عنوان داروسازان ایرانی همه هم‌و‌غم خود را معطوف اثربخشی و فرمولاسیون و ارتقای کیفیت محصولات دارویی خود می‌کنیم و طبعا برایمان شکل مطلوب و درمانی دارو اهمیتی فوق‌العاده‌ای دارد، اما در مقابل در این چرخه، آن‌طور که باید‌و‌شاید رفتار متقابل مسوولانه کمتری دریافت می‌کنیم.

مثلا همه هزینه‌های شرکت‌های ما از خرید تجهیزات و ماشین‌آلات گرفته تا تعمیرات و… بر مبنای ارز ۲۵هزار تومانی محاسبه می‌شود و از طرفی تورم هم وجود دارد و هزینه‌های پرسنلی نیز با رشدی قابل توجه روبه‌رو بوده و…؛ اینها همه قیمت تولید و تمام‌شده‌ محصولات دارویی را افزایش داده است

از سوی دیگر هم وضعیت تخصیص ارز به دارو را از نظر بگذرانیم که بسیار دشوارتر از قبل شده است و ارز تخصیصی به‌صورت قطره‌چکانی به این حوزه تزریق می‌شود، در حالی که نتایج مذاکره هنوز روشن نیست و شرکت‌ها کماکان منتظر دریافت ارز هستند.

سال گذشته به‌دلیل کمبود ارز، مقدار ارز تخصیصی به صنعت دارو کاهش یافت که احتمالا امسال نیز دولت همان رویه را اجرا کند. سال گذشته ۳/ ۵ میلیارد دلار ارزی که برای واردات دارو و تجهیزات تخصیص یافته بود به ۲/ ۵میلیارد دلار کاهش دادند که ۵/ ۱ میلیارد آن برای تامین دارو بود و کیست که نداند این رقم اصلا مناسب نیاز‌های دارویی کشور نیست؟

 معتقدم در مجموع، شرکت‌های داروسازی با حذف ارز ترجیحی برای رفع همه این مشکلات موافقت دارند، زیرا سهم دارو در سبد هزینه‌های افراد جامعه بین ۳۰۰ تا ۳۵۰هزار تومان در سال است و این رقمی نیست که نتوان از عهده‌اش بر آمد.

تازه از این رقم ۱۰۰ تا ۱۲۰هزار تومان را که بیمه‌ها تامین می‌کنند؛ می‌ماند به‌طور متوسط ۲۲۰ تا ۲۵۰ هزار تومان در سال، هزینه داروی هر فرد که با کاهش قدرت پولی، مبلغ بالایی نیست.

اگر با این پیشنهاد شود، هم مردم دچار مشکلات و نوسانات دارویی نخواهند شد و هم صنعت داروسازی که صنعتی ملی است روی پای خود می‌ایستد و کماکان با روندی جدی‌تر در ارتقای کیفیت دارویی و درخدمت نظام سلامت کشور خواهد بود.