به گزارش «نود اقتصادی»، به نقل از فورچون، سال صعودهای سرگیجه آور ایلان ماسک روز دوشنبه اوج جدیدی گرفت، چرا که بنیان‌گذار شرکت تسلا (Tesla Motors) از بیل گیتس بنیان‌گذار غول بزرگ مایکروسافت (Microsoft) عبور کرد تا مقام ثروتمند ترین فرد جهان را پس از جف بزوس، بنیان‌گذار آمازون (Amazon) از آن خود کند.
 

درآمد ۱۰۰ میلیارد دلاری ماسک در ۲۰۲۰

ثروت خالص این کارآفرین ۴۹ ساله در روز دوشنبه ۷.۲ میلیارد دلار افزایش یافت و به ۱۲۷.۹ میلیارد دلار رسید و این امر نیز منجر به افزایش مجدد قیمت سهام تسلا شد. ماسک در سال ۲۰۲۰  تقریبا ۱۰۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار به ثروت خالص خود اضافه کرده است که بیشترین درآمد در شاخص میلیاردرهای بلومبرگ را به ثبت رسانده که رتبه بندی ۵۰۰ فرد ثروتمند جهان را انجام می‌دهد. در ماه ژانویه این میلیاردر پر سر و صدای آمریکایی ۳۳ رتبه پایین تر بود و در رده ۳۵ افراد ثروتمند جهان قرار گرفت.

پیشرفت ماسک در رده بندی ثروتمندترین های جهان عمدتا مدیون تسلا است که اکنون ارزش بازار آن در حال نزدیک شدن به ۵۰۰ میلیارد دلار است. حدود سه چهارم دارایی‌های خالص ماسک را سهام تسلا تشکیل می‌دهد که بیش از چهار برابر سهام او در شرکت اسپیس ایکسSpaceX ارزش گذاری شده است.
 

طرفدار تئوری‌های توطئه از گیتس بشر دوست پیشی گرفت

با این پیشرفت ایلان ماسک، این دومین بار در تاریخ ۸ ساله این فهرست است که بنیانگذار مایکروسافت، بیل گیتس در رتبه‌ای پایین‌تر از دوم قرار می‌گیرد. او سال‌ها مقام اول را در اختیار داشت قبل از اینکه توسط جف بزوس در سال ۲۰۱۷ به دست گرفته شود. البته ثروت ۱۲۷ میلیارد دلاری بیل گیتس اگر طی سال‌های اخیر کمتر به مسائل بشر دوستانه و خیریه کمک می‌کرد، اکنون بسیار بیشتر می‌بود. او از سال ۲۰۰۶ تاکنون بیش از ۲۷ میلیارد دلار به بنیاد گیتس داده است.

با تغییرات روز دوشنبه ماسک یک رقیب گاه به گاه خود را از رتبه دوم دور می‌کند، میلیاردر تسلا در توییتر بارها بیل گیتس را مورد تمسخر قرار داده است. این دو همچنین بر سر کووید-۱۹ نیز مانند دو دشمن به نظر می‌رسند. بنیاد خیریه گیتس یکی از ارگان‌های برجسته در زمینه تحقیق برای واکسن و مبارزه با بیماری کرونا و کمک به فقرا است. خود بیل گیتس نیز قبلا در مصاحبه‌ای گفت ماسک به مروج اطلاعات جعلی درباره کرونا تبدیل شده است و  تئوری‌های توطئه او را نگران کننده می‌دانند.
 

کرونا؛ ثروتمندان را غنی‌تر و فقرا را ضعیف‌تر کرد

سال ۲۰۲۰ برای ثروتمندترین افراد جهان یک سال بسیار پردرآمد بوده است. به رغم آنکه همه گیر شدن ویروس کرونا باعث اخراج های گسترده کارگران و فشار اقتصادی و فقر بیشتر بر طبقه کارگر و فقیر جهان شده است، اعضای شاخص ثروتمندان بلومبرگ از زمان شروع سال گذشته تاکنون مجموعاً ۲۳ درصد غنی تر شده اند و ۱ تریلیون و ۳۰۰ میلیارد دلار بدست آورده‌اند.