به گزارش «نود اقتصادی»، محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: ساختار بودجه ساختار پیچیده‌ای نیست. یک بخش مربوط به درآمدهاست. اینکه چه کاری باید برای درآمدها صورت بگیرد، چون درآمدهایمان پایدار نیست؛ چه کنیم که درآمد پایدار داشته باشیم؟ با فرض قطع وابستگی به نفت، هم در مورد بودجه و هم در مورد هزینه‌های جاری بودجه، درآمدها را متعین کنیم.

وی بیان کرد: پس باید ببینیم که نفت چه سهمی در بودجه‌ی ما دارد. سهم نفت از بالای پنجاه درصد در بودجه سنواتی الان به چیزی حدود زیر ده درصد رسیده است. چه کنیم که همین را هم حذف کنیم؟ سه محل برای جایگزینی درآمد حاصل از نفت در بودجه در نظر گرفتیم.

محمد باقر نوبخت گفت: در حال حاضر بیش از ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان به صور مختلف یارانه برای کالاهای مختلف ازجمله سوخت و انرژی پرداخت می‌کنیم. از ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان، حدود هزار هزار میلیارد تومان مربوط به یارانه‌ای است که بابت انرژی می‌دهیم. اگر بخواهیم ده درصد این را صرفه‌جویی کنیم؛ رقمی در حد صد هزار میلیارد تومان می‌تواند جایگزین فروش و صادرات نفت در بودجه‌‌ شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: بخش دیگر معافیت‌های مالیاتی است. ما بیش از پنجاه هزار میلیارد تومان طبق قانون معافیت مالیاتی داریم. این غیر از فرار مالیاتی است، امّا در کشور ما از پرداخت مالیات معاف هستند. براساس آنچه که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مورد تأکید رهبر انقلاب بود، باید از درآمدهای مالیاتی بیشتر استفاده کنیم و سهم مالیات را در منابع بودجه عمومی افزایش دهیم؛ امّا آیا با همین قوانین ‌و مقررات و با همین نظام مالیاتی می‌توانیم؟ در برنامه‌ی اصلاح ساختار مشخص کردیم که یک بخش را می‌توانیم، امّا همه را نمی‌شود. البته ظرفیت بزرگی وجود دارد.

وی گفت: معتقدیم که باید نحوه و رویکرد اخذ مالیات را از بنگاه به‌سمت خانوار ببریم. یعنی به‌جای اینکه درآمد بنگاه را مبنای محاسبه مالیات قرار دهیم، درآمد کل خانوار را در نظر بگیریم. البته با لحاظ سطح‌بندی؛ یعنی تا یک سطحی از درآمد، خانوارها از پرداخت مالیات معاف‌اند و برای درآمدهای کمتر از آن، نه‌تنها مالیات نمی‌دهند، بلکه به آن‌ها کمک می‌شود و یارانه پرداخت می‌گردد؛ امّا برای درآمدهای بالاتر از آن سطح باید مالیات بدهند.

▪️این موضوع را به‌عنوان «مالیات بر خانوار» تعریف کردیم و در برنامه‌ی اصلاح ساختار هم آوردیم. بحث بعدی‌ مولدسازی دارایی‌ها است. برآورد می‌شود ارزش اموالی و دارایی‌های دولت که بیش از هفت میلیون میلیارد تومان است، در برنامه‌ی اصلاح ساختار بودجه روش‌های مولدسازی این اموال و دارایی‌ها مشخص شد.