به گزارش «نود قتصادی»، بررسی مدیریت جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها بر اقتصاد آمریکا طی ۶۷ سال اخیر یعنی از دوره آیزنهاور (سال ۱۹۵۳) تاکنون نشان می‌دهد روسای جمهور دموکرات‌ عملکرد بهتری نسبت به رقبای جمهوری‌خواه خود داشته‌اند. به‌طوریکه تا قبل از دولت ترامپ، در اغلب دوره‌ها عملکرد دموکرات‌ها در مولفه رشد اقتصادی وضعیت بهتری نسبت به جمهوری‌خواهان ترسیم می‌کند.

در دوره ترامپ گرچه تا پایان سال ۲۰۱۹ رشد اقتصادی تحت مدیریت رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه وضعیت بهتری نسبت به رئیس‌جمهور دموکرات‌ (اوباما) داشته، اما با شیوع کرونا همه دستاوردهای دولت فعلی در رشد اقتصادی و اشتغال تاحدودی تضعیف شده است.

مورد دیگر، دوره‌های رکود اقتصادی است. بررسی آماری نشان می‌دهد به جز رکود اقتصادی سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۲ که در دوره ریاست‌جمهوری جیمی‌کارتر رخ داد، در سایر دوره‌ها همواره رکود اقتصادی در دولت‌های جمهوری‌خواه اتفاق افتاده است.

نوریِل روبینی، اقتصاددان در مقاله‌ای ضمن تحلیل عملکرد روسای جمهور دو حزب آمریکا، می‌گوید از آنجایی‌که جمهوری‌خواهان همواره سیاست‌های مالی بی‌پروایی را در پیش می‌گیرند، رکود اقتصادی در دوره آنها قابل‌پیش‌بینی است.

 گفته می‌شود گرچه دولت ترامپ تا قبل از شیوع ویروس کرونا عملکرد بهتری نسبت به دیگر روسای جمهوری‌خواهان داشته، با این حال با شیوع ویروس کرونا بار دیگر یک دولت جمهوری‌خواه رکود را تجربه می‌کند.

برخی‌ها معتقدند با اتفاقاتی که در نتیجه شیوع ویروس کرونا رخ داده، اقتصاد آمریکا درحال حاضر بیش از هر زمانی به یک رئیس‌جمهور دموکرات‌ نیاز دارد و از این جهت، انتخاب بایدن می‌تواند منافع بیشتری نسبت به ترامپ برای آمریکایی‌ها به ارمغان بیاورد.