به گزارش‌«نود اقتصادی»، سعید عظیمی، کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: ریزش مجدد شاخص بورس در بازار ناشی از دو عامل است. نخستین عامل تاثیرگذار بحث قیمت دلار است، رشد نرخ دلار تا یک مرحله‌ می‌تواند به عنوان محرکی قوی برای روند صعودی بازار سهام، کمک کننده در افزایش سودآوری شرکت‌ها، ایجاد انتظارات مثبت برای سودآوری بورس و افزایش تقاضا در بازار باشد اما تاثیر مثبت افزایش مکرر و بی رویه قیمت دلار تبدیل به عامل مخرب معاملات بورس می‌شود و عملا زمانی که قیمت دلار از حد مشخص شده‌ای بالاتر رود، زمینه افزایش نگرانی‌ها و ایجاد خطر در بازار را فراهم می‌کند.

وی بیان کرد: تا هفته گذشته افزایش قیمت دلار، محرکی برای رشد دوباره بازار سهام بود اما از روز گذشته به بعد دیگر نمی‌توان آن را محرک روند صعودی شاخص بورس دید زیرا این افزایش با برخی از ابعاد سیاسی همراه بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: همچنین پیگیری مجلس و سازمان بورس برای حمایت از برخی نمادها از بین ۶۰۰ نماد منجر به افت شدید شاخص بورس شد، بازار در دو هفته اخیر ۷۰ درصد از سهامش صف فروش شدند اما معاملات بازار به لحاظ وزنی بر روی ۳۰ شرکت اصلی  می‌چرخید، زمانی که ریزش بازار ادامه‌دار شد سهام بزرگ بازار هم در صف فروش قرار گرفتند و باعث ریزش بیشتر شاخص بورس از حد معمول شدند. موج دوم فروش در بازار به تبعیت از ۳۰ شرکت بزرگی بود که تا چند روز گذشته در مدار صعود قرار داشتند.