به گزارش «نود اقتصادی»،‌ هادی حق شناس، استاندار گلستان و تحلیلگر مسائل اقتصادی اظهار داشت: تا زمانی که این حجم نقدینگی یعنی بیش از دومیلیون و ۶۰۰ هزار میلیارد تومان جاری است، هم ما انتظار تورم دورقمی داریم و هم انتظار افزایش قیمت دارایی‌ها مثل خودرو، سکه، مسکن و... مگر اینکه فضای اقتصاد تغییر کند. این تغییر می‌تواند متکی به ظرفیت‌های داخلی و کاهش عوارض کرونا باشد، می‌تواند متکی بر رونق تجارت خارجی ایران باشد.

وی بیان کرد: به عنوان مثال، ما در همین سال‌های نه‌چندان دور ماهانه بیش از ۲۰ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی داشتیم ولی در پنج‌ماهه گذشته حجم تجارت کمتر از ۳۵ میلیارد دلار شده است. طبیعتا این موارد اثرگذار بر کسب‌وکار است و وقتی که رسما اعلام می‌شود که رشد اقتصادی سه‌ماهه منفی یک‌ممیز ۷ دهم درصد است گرچه این رشد خیلی کمتر از رشد منفی آمریکا که منفی ۱۰ درصد است یا رشد سه‌ماهه دوم اروپا که منفی ۹ درصد است، اما نباید یادمان برود که این رشد منفی سه سال است که ادامه دارد.

حق شناس افزود: لذا وقتی به هر دلیلی چه تحریم‌های ظالمانه و چه کرونا و چه مواردی دیگر منجر به این شده است که حال اقتصاد خوب نباشد، ولی هزینه‌های اداره کشور صعودی باشد، بالاجبار نقدینگی خلق می‌شود و اصلی‌ترین عوارض این نقدینگی تورم و ویترین تورم، گرانی دارایی‌هایی مثل سکه و خودرو و غیره است.