به گزارش‌ «نود اقتصادی»، حامد تاملی، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی اظهار داشت: در زمینه مصرف اسباب بازی پژوهش‌هایی انجام شده که خیلی دقیق نیست، اما این پژوهش‌ها نشان می‌دهد مصرف سرانه اسباب بازی برای هر کودک زیر ۱۴ سال در ایران حدود ۱۰ تا ۲۰ دلار است.

وی بیان کرد: در سال جاری به دلیل شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا صادرات کاهش زیادی داشته، اما طی دو سال گذشته با جهش قیمت دلار و با توجه به نبود تولیدکننده اسباب بازی در منطقه، شرکت‌هایی که محصولات خوب و با کیفیت تولید کردند صادرات خوبی به ویژه به کشور عراق که در سال‌های اخیر مشتری اصلی صادرات ایران بوده داشته‌اند.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی گفت: بحث قاچاق در بخش اسباب بازی مشکلی جدی است، به طوری که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال ۱۳۹۵ میزان قاچاق اسباب‌بازی را ۴۰ میلیون دلار تخمین زده بود.

حامد تاملی افزود: به طور کلی واردات رقیب تولیدکنندگان داخلی است، اما باید به این نکته توجه کرد که حجم تولید ما کم است و نوع تولید در داخل هم متفاوت از کالای وارداتی است. بنابراین رقابت وجود دارد اما نمی‌توان گفت که بازار یکدیگر را خراب می‌کنند.