به گزارش «نود اقتصادی»، رئیس‌جمهور در حالی وعده برق رایگان را به عنوان تحقق وعده ۴۰ ساله جمهوری اسلامی مطرح کرده که بررسی مصوبات هیات دولت نشان می‌دهد این اتفاق در گذشته نیز رخ داده و موضوع جدیدی نیست به طوری که هیات‌وزیران در جلسه مورخ۱۳/۱۲/۱۳۸۵ بنا به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد بند « ط» تبصره (۱۱) قانون بودجه سال ۱۳۸۵ کل کشور تصویب کرد.

در یکی از بندهای این مصوبه آمده است:

به وزارت نیرو اجازه داده می‌شود از زمان ابلاغ این تصویب‌نامه، از مشترکین خانگی مناطق عادی و ماه‌های عادی مناطق گرمسیر که مصرف ماهانه آنها بیش از الگوی مصرف است، علاوه بر بهای برق مصرفی، به ازای هر کیلووات ساعت مصرف مازاد، جرایمی بر اساس متوسط بهای برق ماهانه مشترک (حاصل تقسیم برق ماهانه بر انرژی مصرفی ماهانه) و ضرایب معرفی شده دریافت کند.

در بند دیگر این مصوبه نیز آمده است بهای برق ماهانه مشترکین خانگی با مصارف ماهانه صفر تا ۸۰ کیلووات ساعت بخشوده شود. بهای برق ماهانه مشترکین خانگی مناطق گرم یک و دو به ترتیب با مصارف ماهانه صفر تا ۱۹۰ و صفر تا ۱۵۰ کیلو وات ساعت بخشوده و بهای برق ماهانه سایر مشترکین مناطق یادشده با تعرفه‌های برق سال ۱۳۸۳ محاسبه شود. موضوعی که در دولت گذشته نیز مسبوق به سابقه بوده است.