به گزارش «نود اقتصادی»، حسین مدرس خیابانی سرپرست وزارت صمت اظهار داشت: ۳ ماه پیش که من سرپرست وزارت صنعت شدم قیمت پراید در بازار ۹۰ میلیون تومان بود که با طرح های ما به ۶۲ میلیون تومان رسید. ما عرضه خودرو را افزایش دادیم، تعداد خودروهای ناقص را کاهش دادیم و در نتیجه تحویل خودرو افزایش یافت.

وی بیان کرد: در بخش تقاضا نیز کار کردیم و تقاضای خرید خودرو را واقعی کردیم به طوری که در شرایطی که عده‌ای مشغول کاسبی در بازار بودند اعلام کردیم افرادی که طی ۳ سال اخیر از خودروسازان خرید نکرده و پلاک فعال ندارند، با شرط رهن یک ساله سند می‌توانند برای خرید از کارخانه ثبت‌نام کنند.

سرپرست وزارت صمت افزود:‌ طرف تقاضای خرید خودرو را واقعی کردیم. با این حال برای خرید ۲۵ هزار دستگاه خودرو در فروش فوق‌العاده ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بیشتر با هدف کاسبی ثبت‌نام کردند، چون اختلاف قیمت کارخانه و بازار بالا بود.

وی بیان کرد: نرخ ارز حالا به ۱۸ هزار تومان رسیده و اگر قیمت خودرو را با این رقم مقایسه کنیم مشخص می‌شود که نرخ‌ها چقدر باید باشد. شرایط محیطی در اردیبهشت ماه با شرایط محیطی حالا کاملاً متفاوت است. ما آن زمان به موفقیت رسیدیم، آن موقع برای ۲۵ هزار دستگاه خودرو، ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر ثبت‌نام کردند اما هفته پیش برای ۱۵ هزار دستگاه خودرو ایران خودرو فقط ۲۰۰ هزار نفر ثبت‌نام کردند. یعنی کاسب‌ها کمتر شده‌اند و قیمت‌ها واقعی‌تر شده است.

مدرس خیابانی افزود: در این شرایط هزینه‌های تولید بالا رفته و هنوز هم قطعه‌ساز و خودروساز معتقدند که زیان می‌دهند. حالا مردم باید چه کار کنند؟ مردم باید تلاش کنند، ما هم باید خودروی قسطی عرضه کنیم، وام بانکی بدهیم یا اقشار آسیب‌پذیر را شناسایی کنیم وگرنه تولید باید جور آن را بکشد.

وی گفت: می‌توانم بگویم آن اتفاقی که در خرداد ۹۹ برای خودرو افتاد و افزایش قیمت غیر متعارف که نسبت به بقیه کالاها داشت، دیگر اتفاق نخواهد افتاد. اگر اقتصاد کشور تنظیم شود و قیمت همه کالاها متعادل شود، قیمت خودرو نیز متعادل خواهد شد.

منبع:فارس