به گزارش «نود اقتصادی» آمارهای ماهانه سیستم شاپرک که جزییات مجموع پرداخت‌های الکترونیک کشور در سه بخش پذیریش اینترنتی (خریدهای آنلاین)، خریدهای موبایلی و خریدهای کارت‌خوان‌های فروشگاهی است، نشان می‌دهد ارزش تراکنش‌های این سیستم در تیرماه سال جاری به ۵۱۹ هزار و ۹۲۹ میلیارد تومان رسیده که نسبت به حجم تراکنش‌های خردادماه سال جاری رشد ۳۴ درصدی و نسبت به تیرماه ۹۸ نیز رشد ۹۶ درصدی را نشان می‌دهد.

قابل ذکر است با توجه به اینکه حدود ۹۸ درصد از خریدها در سیستم شاپرک مستقیما به خرید کالا و خدمات مربوط می‌شود، رشد چشمگیر ارزش تراکنش‌های شاپرک می‌تواند حکایت از خروج بازار از رکودهای سنگین کرونایی و همچنین استقبال مردم از پرداخت‌های الکترونیکی باشد، اما در این میان این سوال وجود دارد که ممکن است بخشی از افزایش حجم تراکنش‌ها به‌خاطر اثرات تورم باشد.

برای بررسی این موضوع لازم به ذکر است که ارقام بالا مربوط به ارزش اسمی تراکنش‌ها (بدون حذف تورم) بوده و اگر رشد حقیقی ارزش تراکنش‌ها یعنی رشد تورم‌زدایی‌شده را محاسبه کنیم، می‌توان خروج بازار از رکود یا استقبال مردم از پرداخت الکترونیکی را بهتر قضاوت کرد.


بررسی ارزش حقیقی تراکنش‌ها نشان می‌دهد ارزش تورم‌زدایی‌شده این تراکنش‌ها در تیرماه حدود ۲ هزار و ۲۸۱ میلیارد تومان خواهد بود که نسبت به خردادماه سال جاری رشد ۲۶ درصدی و نسبت به تیرماه سال گذشته رشد ۵۵ درصدی داشته است. بنابراین با وجود افزایش چشمگیر قیمت‌ها در یکماه اخیر، شاید خوش‌بینی به خروج بازار از رکود همچنان انتظار غیرمعقولی باشد، اما رشد کسب‌وکارهای آنلاین و افزایش حجم پرداخت‌های الکترونیکی موضوع قابل کتمانی نیست.