به گزارش «نود اقتصادی»، مجیدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین اظهار داشت: اگر ارز حاصل از صادرات به کشور بازنگردد، آن صادرات منفعتی برای کشور نخواهد داشت. دستورات اخیر بانک مرکزی در مورد بازگشت ارز حاصل از صادرات بر کاهش صادرات و خروج صادرکنندگان از گردونه صادرات تأثیرگذار نیست. صادرکنندگان این موضوع را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بهانه برای عدم بازگشت ارز قرار ندهند.

وی بیان کرد:‌ باید به این نکته توجه کرد که ۸۰ درصد از صادرات غیرنفتی توسط شرکت‌های حاکمیتی که دولتی و خصولتی بوده و به بنیادهای مختلف وصل هستند انجام می‌شود، لذا بخش خصوصی فقط ۲۰ درصد صادرات غیرنفتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برعهده دارد که اگر این بخش هم حتی ۲۰ درصد ارز حاصل از صادرات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به کشور بازنگردانده باشد که قطعا این گونه نیست، حدود ۸ تا ۱۰ میلیارد دلار ارز توسط بخش خصوصی به کشور بازنگشته که عدم بازگشت این میزان ارز آنچنان نمی‌تواند بر کاهش صادرات غیرنفتی مؤثر باشد.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین افزود: اگر صادرات انجام شود و ارز حاصل از آن صرف خرید کالاهای قاچاق و یا خرید خانه در ترکیه، کانادا و اروپا شود بهتر است این صادرات انجام نشود، چون منفعتی برای کشور نخواهد داشت.