به گزارش «نود اقتصادی»، علیرضا سرحدی، عضو انجمن صنفی مهندسان صنعت ساختمان‌ اظهار داشت: هدف از دریافت مالیات از خانه‌های خالی این است که برخی‌ها با هدف سوداگری نتوانند بازار مسکن را تحت‌الشعاع رفتارهای خود قرار دهند و از سویی افزایش عرضه ملک باعث شود که قیمت مسکن در مسیر کاهش قرار گیرد. در این میان اگر صاحبان ملک تمایلی به اجاره یا فروش خانه‌های خالی خود نداشته باشند، دولت می‌تواند به درآمدهای مالیاتی دست پیدا کند.

وی بیان کرد: اما به نظر می‌رسد با وجود شرایط اقتصادی کشور این راه نمی‌تواند منجر به کاهش قیمت مسکن و ساماندهی آن شود و برای آنکه در این حوزه بتوان به نتایج مطلوبی دست یافت بایستی راهکارهای تکمیلی اتخاذ شود. افرادی که خانه‌های خالی دارند هدف آنها تنها احتکار مسکن نبوده است، این افراد از طریق پول ناپاک و با هدف پولشویی توانستند صدها و هزاران واحد مسکونی خریداری کنند. این افراد با پرداخت مالیات هم مشکلی ندارند و مانند گذشته رویه خود را ادامه می‌دهند.

عضو انجمن صنفی مهندسان صنعت ساختمان‌ گفت: گروه دیگر هم که در زمره دارندگان خانه‌های خالی هستند با هدف سرمایه‌گذاری و کسب سود خانه خریداری کردند و قطعاً این افراد هم با پرداخت مالیات هیچ مشکلی ندارند.

علیرضا سرحدی افزود: گروه دیگر که در لیست دارندگان خانه‌های خالی قرار می‌گیرند، سازندگان واحدهای مسکونی هستند، این افراد با قیمت‌های بالا خانه‌سازی کردند و حال با قیمت گزاف واحد مسکونی را برای فروش گذاشتند اما مشتری برای خانه‌هایشان نیست. تعداد این افراد زیاد نیست و عملکرد آنها خیلی بر بازار مسکن و قیمت‌ها اثر نمی‌گذارد.