به گزارش «نود اقتصادی»، بهاءالدین حسینی‌هاشمی، مدیرعامل اسبق بانک صادرات اظهار داشت: بانک‌ها عموما به ‌صورت مستقیم برای ساخت ‌و ساز مسکن ورود نمی‌کنند و به خواست خودشان نسبت به خرید واحد مسکونی اقدام نمی‌کنند.

وی بیان کرد: بسیاری از اموال و املاکی که اکنون با نام خانه خالی در اختیار بانک‌هاست جزو اموال تملیکی بانک‌هاست که دارنده آنها قادر به پرداخت اقساط تسهیلات خود نبوده و به تصرف بانک منتهی شده‌است. در نهایت نیز این خانه‌ها به تصرف بانک درآمده‌است.

بهاءالدین حسینی‌هاشمی گفت: بانک‌ها ۲۰ میلیون مشتری اعتباری دارند که ممکن است از این تعداد ۱۰ میلیون از آنها برای دریافت تسهیلات، وثیقه ملکی نزد بانک بگذارند و از این تعداد حدود پنج‌ میلیون نفر کلا روند اقساط‌دهی خود را قطع کنند. خب در این شرایط مشخص است اگر سالی یک ‌میلیون واحد مسکونی تحت‌عنوان وثیقه تسهیلات پرداخت نشده به مالکیت بانک‌ها درآید تعداد واحدهای مسکونی تحت تملک بانک‌ها عدد بسیار بزرگی خواهد بود.

وی افزود: تاکنون داشتن خانه‌های خالی تخلف نبوده است و طبیعتا نمی‌توان نسبت به بانک‌ها انتقاد چندانی را مطرح کرد. از زمان اجرای قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی، وجود این خانه‌ها از سوی هر فرد حقیقی یا حقوقی تخلف محسوب شده و دستگاه‌های دارای این واحدها باید مالیات مربوط به آن را بپردازند.

مدیرعامل اسبق بانک صادرات بیان کرد: برخی بانک‌ها مانند بانک مسکن شرکت سرمایه‌گذاری دارند و اگر حتی یک میلیون واحد مسکونی داشته‌باشند جای تعجب ندارد، قطعا این واحدها را برای تامین سرمایه در گردش عرضه خواهند کرد تا بتوانند پروژه‌های بعدی خود را اجرا کنند 7