سید رضی آقامیری عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و عضو کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی در گفتگو با «نود اقتصادی» در خصوص ارسال پیامک‌های تهدید آمیز برای برخی از صادرکنندگان جهت بازگرداندن ارز حاصل از صادرات اظهار کرد: برای من چنین پیامکی نیامده ولی شنیده‌ام کسانی هستند که این پیامک‌ها را گرفته‌اند و حتی کارت بازرگانیشان تعلیق شده است.

وی افزود: کسانی که ارز از حاصل صادرات خود را بازنگردانده‌اند دو دسته هستند. یک دسته افرادی هستند که عذر موجهی دارند. مثلا سرمایه‌شان سوخت شده است و یا با مشکلاتی مواجه شده اند که نتوانسته‌اند از مسیرهای مورد نظر بانک مرکزی ارز خود را بیاورند. اما عده‌ای هستند که نمی‌خواهند ارز خود را بیاورند که معمولا شرکت‌های بزرگ صادرکننده مشتقات نفتی هستند و جز شرکت‌های خصولتی به شمار می روند.

این عضو اتاق بازرگانی گفت: بعید است برای این شرکت‌ها نیازی به پیامک زدن باشد و دولت احتمالا به این شرکت‌ها دسترسی دارد. در این زمینه بانک مرکزی باید شفافیت لازم را انجام دهد که اولا دلیل بازنگرداندن ارز مشخص شده، سپس اسامی متخلفین اعلام شود. این روشی که اکنون در پیش گرفته شده انگیزه صادرکنندگان را کاهش می‌دهد و در بلند مدت ارزآوری کشور را کاهش داده و باعث افزایش قیمت ارز می شود.