به گزارش «نود اقتصادی»، حمید حسینی، سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی اظهار داشت: شیوع ویروس کرونا بر صنعت نفت به مانند صنعت هوایی، توریسم وخدمات آسیب فراوانی وارد کرد و مطابق با گزارشات مراجع بین‌المللی در مجموع ۲۰۰ میلیون شغل در دنیا دچار آسیب جدی شد که صد میلیون از این مشاغل در صنعت توریسم و۲۰ میلیون آن در صنعت هواپیمایی بود.

وی بیان کرد:‌ ضمن اینکه قیمت نفت بیش از ۷۰ درصد کاهش یافت و تقاضای جهانی نفت نیز بشدت افت کرد و ظرفیت پالایشی دنیا نیز به ۶۶ میلیون بشکه در روز تنزل یافت و با توجه به نبود تقاضا برای بنزین و سوخت هواپیما همه کشورهای نفتی با کمبود مخزن و بازار مواجه شدند و ما نیز مجبور شدیم که ظرفیت پالایشی کشور را کاهش دهیم و برای صادرات بنزین به کشورهای همسایه و بازارهای امریکای لاتین و افریقا تلاش مضاعف به خرج دهیم.

حمید حسینی افزود:‌ خوشبختانه موقعیت سوق الجیشی کشور در غرب آسیا و نبود ظرفیت مناسب پالایشی در کشورهای همسایه نظیر عراق، پاکستان، افغانستان و ارمنستان کمک کرد تا تولید مازاد جذب این بازارها شود. ضمناً صادرات فرآورده به مقاصد بین‌المللی ومنطقه‌ای نیز ادامه یافت و توانستیم با وجود تحریم‌ها و کرونا از فرصت‌ها استفاده بهینه به عمل آوریم.