به گزارش‌«نود اقتصادی»، رضا اردکانیان، وزیر نیرو با بیان اینکه از این 21 هزار مگاوات بیش از چهارهزار مگاوات مربوط به سازمان های دولتی است افزود: قرار دادن دمای دستگاه های سرمایشی روی 24 درجه به صرفه جویی در مصرف برق کشور کمک می کند.

وی با اشاره به اینکه از ساعت 13 تا 17 و 20 تا 22 اوج مصرف برق در کشور است گفت: پیش بینی می کنیم با کمک مردم، میزان مصرف برق در اوج بار به 58 هزار و 300 مگاوات برسد و این به میزان ظرفیت تولید کشور است اما اگر مصرف برق مدیریت نشود و با روند کنونی پیش برویم، پیک مصرف برق از 60 هزار مگاوات عبور می کند و مجبور به ایجاد خاموشی های مدیریت شده می شویم.

افزود: در سال های گذشته میزان مصرف برق در اوج بار به طور میانگین سالانه حدود پنج و دو دهم درصد افزایش می یافت اما از دو سال پیش با همکاری مردم و مدیریت مصرف، ابتدا دو و 98 صدم درصد اوج بار کاهش یافت و پارسال نیز سه هزار و 874 مگاوات پیک مصرف کم شد.

وی با بیان اینکه امسال به دلیل آغاز زودهنگام گرما و پایداری آن شرایط متفاوت شده و مصرف افزایش چشمگیری یافته است گفت: در 12 خرداد امسال مصرف برق در مقایسه با سال گذشته 12 درصد افزایش یافته است.

وزیر نیرو افزود: ظرفیت اسمی تولید برق کشور 83 هزار و 350 مگاوات است که حدود 70 هزار مگاوات آن را نیروگاه حرارتی گازی تأمین می کند اما این نیروگاه ها به ازای افزایش یک درجه ای دما هفت دهم درصد و به ازای افزایش هر صد متر ارتفاع از سطح دریا یک درصد افت توان تولید دارند.

اردکانیان گفت: در بهترین حالت 49 هزار مگاوات از ظرفیت 70 هزار مگاواتی نیروگاه های حرارتی عملی است.

وی افزود: نیروگاه های آبی نیز 9 هزار مگاوات برق تولید می کنند بنابراین میزان تولید و مصرف در کشور نزدیک به یکدیگر است.

اردکانیان گفت: در فصل سرما ظرفیت تولید برق در مدار بسیار کم است و حدود 90 هزار مگاوات نیروگاه ما در این فصل دوره تعمیراتی خود را می گذرانند.

وی افزود: بر اساس تبصره 14 قانون بودجه سال 99، پنج هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم اما باید تلاش کنیم خدشه ای به روند خدمت رسانی وارد نشود.

وزیر نیرو گفت: به دلیل بروز بیماری کرونا و وقفه ای که به این دلیل در وصولی های ما ایجاد شد در ماه های نخست امسال حقوق و دستمزد کارکنانمان را کامل پرداخت نکردیم اما اکنون روند رو به بهبود است.

اردکانیان قیمت تعرفه فروش برق را بدون احتساب قیمت سوخت نیروگاه ها 50 درصد قیمت تمام شده اعلام و اضافه کرد: بر این اساس هر سال صنعت برق کشور با کسری بودجه روبرو است اما سازمان برنامه و بودجه باید ما به التفاوت هزینه تمام شده برق را در بودجه های سنواتی پیش بینی و پرداخت کند.

وی گفت: این ما به التفاوت پیش بینی می شود اما پرداخت نمی شود و اکنون 40 هزار میلیارد تومان از دولت طلبکاریم و همین مبلغ را به پیمانکاران و بخش خصوصی بدهکار هستیم.

 اردکانیان افزود: البته در دو سال گذشته حدود 15 هزار میلیارد تومان از بدهی هایمان را تسویه کرده ایم.

وی با بیان اینکه امکان تبادل برق با کشورهایی که مرز زمینی با آنها داریم فراهم است، گفت: صنعت برق کشور سالانه به یک و دو دهم میلیارد دلار ارز نیاز دارد که برای تأمین آن به صادرات متکی هستیم.

وزیر نیرو، عراق را از بزرگترین مشتری های صنعت برق کشور از سال 2008 میلادی خواند و افزود: البته از سال 2004 عراق مشتری برق کشورمان بوده اما تا سال 2008 روند صادرات برق به عراق نوساناتی داشته است.

 اردکانیان گفت: قراردادهای صادرات برق به عراق یک ساله امضا می شد اما سال گذشته توانستیم با وزارت برق عراق برنامه سه ساله ای را برای بازسازی سیستم برق این کشور و فعالیت بخش خصوصی ما در عراق به نتیجه برسانیم زیرا تلفات برق در شبکه آنها حدود 50 درصد است.

وی با بیان اینکه میزان تلفات برق کشورمان را در شبکه سال گذشته تک رقمی و به 9 و 76 صدم درصد کاهش دادیم، افزود: در ابتدای سال میلادی کشور عراق از امضای قرارداد برای سال 2020 خودداری کرد که دلایل گوناگونی از جمله تغییر دولت در این کشور و پیشنهادهای دیگر کشورهای همسایه عراق برای فروش برق به آنها داشت.

آاردکانیان گفت: 14 خرداد گذشته سفر یک روزه ای را به عراق داشتیم و توانستیم قرارداد دو ساله ای را با همان تعرفه قبلی با عراق به امضا برسانیم.

وی افزود: تا کنون 50 درصد مطالباتمان از عراق را دریافت کرده ایم و 50 درصد باقی مانده را وعده داده اند در آینده نزدیک پرداخت کنند.

وزیر نیرو گفت: صادرات برق به وسیله دولت به معنای دخالت در کار بخش خصوصی نیست بلکه این به روابط دولت ها و ارتباط های دو جانبه که تابع مسائل گوناگون است باز می گردد.

اردکانیان افزود: اگر خود را در این زمینه کنار بکشیم، شرایط تأمین انرژی کشور دچار اختلالاتی می شود.

وی با بیان اینکه از نیمه شب امشب 250 مگاوات برق خریداری شده از ترکمنستان به شبکه برق کشور وارد می شود اضافه کرد: این در حالی است که چند سال این کار انجام نمی شد و از سرگیری آن به روابط دو دولت باز می گردد.

اردکانیان گفت: بازآرایی های یارانه های انرژی می تواند پایداری صنعت برق کشور را تضمین کند زیرا اکنون یارانه انرژی به صنایع موجب می شود کشورهای دیگر در قالب تعرفه های واردات این یارانه ها را به نفع خود جذب کنند.

وی افزود: امسال نیز در جهت شعار جهش تولید، پویش هر هفته الف - ب - ایران را در بخش ساخت و ساز و ساز و کارها ادامه می دهیم.

وزیر نیرو گفت: در بخش ساخت و سازها 250 طرح با سرمایه گذاری 50 هزار میلیارد تومان تا پایان سال در 31 استان به بهره برداری می رسد.

اردکانیان افزود: ازجمله این طرح ها بهره برداری از 9 سد در 8 استان، آبگیری 9 سد، بهره برداری از 54 هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی و ایجاد 12 تصفیه خانه آب و 18 تصفیه خانه فاضلاب، آبرسانی به 1708 روستا، ایجاد 18 واحد نیروگاهی تولید برق و احداث دو هزار کیلومتر خطوط انتقال برق است.

وی گفت: در بخش ساز و کارها نیز تلاش می کنیم با اصلاح رویه ها، سرعت کارها را افزایش دهیم.

اردکانیان با بیان اینکه بخش زیادی از سرمایه گذاری ها به ویژه در حوزه آب به وسیله بخش خصوصی انجام می شود و در هفت سال گذشته به طور میانگین هر یک ماه یک تصفیه خانه فاضلاب به مدار آمده است، افزود: ما از میانگین جهانی در آبرسانی و برق رسانی بسیار جلوتر هستیم.

وی گفت: مسأله آب روستایی برای ما مسأله تمام شده نیست و در حالی که سال 57 فقط 12 درصد جمعیت روستایی به آب آشامیدنی دسترسی داشتند اکنون و بر اساس تعریف سازمان های جهانی حدود 82 و نیم درصد جمعیت روستایی کشورمان از آب آشامیدنی بهره مندند.

وزیر نیرو افزود: جمعیت روستایی نیز مانند جمعیت شهری باید آب لوله کشی در منزل داشته باشد و بر این اساس در سال 92 یک میلیون نفر و اکنون هشت میلیون نفر از جمعیت روستایی به این آب آشامیدنی دسترسی دارند و تا پایان این دولت 10 میلیون روستایی از آب آشامیدنی بهره مند خواهند شد.

اردکانیان گفت: بر اساس تعریف جهانی، اگر یک روستایی به صورت پیاده روی به مدت 30 دقیقه با منبع آب فاصله داشته باشد تحت پوشش آبرسانی قرار می گیرد اما ما این تعریف را به ورود لوله کشی آب آشامیدنی به خانه های روستائیان تغییر داده ایم.

وی افزود: اگر مردم همراهی کنند این تابستان مشکل آب نخواهیم داشت.

اردکانیان گفت: در سال آبی کنونی 305 میلی متر بارش داشتیم که 30 درصد از میانگین درازمدت بیشتر اما 8 درصد از پارسال کمتر است.

وی افزود: برخی استان ها مانند چهارمحال و بختیاری، اردبیل و خوزستان بارشی به میزان هفت تا سه درصد کمتر از میزان بلندمدت داشته اند اما هرمزگان، کرمان و سیستان در برخی مناطق تا 120 درصد افزایش بارندگی دارند.

وزیر نیرو گفت: مرحله نخست مسأله آب غیزانیه حل شده و به صورت کامل تا پایان تابستان مشکل آب آنها رفع خواهد شد.