به گزارش «نود اقتصادی» اخیرا چندین محموله بنزین تولید ایران به کشور ونزوئلا ارسال شده که شدیدا این کشور درگیر کمبود بنزین است.

اما در کنار صادرات بنزین، بررسی روند ارتباطات تجاری بین دو کشور نشان می‌دهد این تعاملات دوجانبه عمدتا از سال‌های پایانی دولت اصلاحات به طور جدی پیگیری شده و اوج آن در دوره دولت‌های نهم و دهم اتفاق افتاده است، اما در دولت فعلی با امید واهی که به برجام و اعضای اروپایی آن وجود داشت، دولت عملا دیپلماسی اقتصادی را کنار گذاشت که یکی از آنها از دست دادن بازار کالایی ونزوئلا است؛ به‌طوری‌که بررسی آمار و ارقام وب‌سایت trademap نشان می‌دهد طی ۱۵ سال اخیر صادرات کالایی ایران به این کشور از حدود ۱۵ میلیون دلار در سال ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ به ۷۰ تا ۸۰ میلیون دلار تا سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ رسیده بود که این میزان تا سال ۲۰۱۷ به ۱۰ میلیون دلار و در دو سال‌ ۲۰۱۸ و  ۲۰۱۹ نیز به صفر رسیده است.

اما صادرات ایران به این کشور درحالی طی دو سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به صفر رسیده که طی سال ۲۰۱۹ از مجموع واردات ۵/۳ میلیارد دلاری ونزوئلا، حدود ۱/۵ میلیارد دلار آن از چین، ۱/۳ میلیارد دلار از آمریکا و ۴۱۸ میلیون دلار از برزیل وارد شده است.

همچنین کشورهای مکزیک، اسپانیا، هند و هلند نیز در رتبه‌های چهارم تا هفتم صادرات به بازار ونزوئلا قرار دارند. در کنار این کشورها، همسایه غربی ایران یعنی ترکیه نیز برخلاف کشورمان، طی سال گذشته با صادرات ۱۳۰ میلیون دلار کالا به ونزوئلا، هشتمین شریک تجاری این کشور بوده است. 

همچنین قابل ذکر است طی ۱۵ سال اخیر واردات کالایی ونزوئلا به دلیل مشکلات داخلی و تحریم به طور قابل توجهی کاهش یافته و از حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار طی سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴ به ۵/۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ رسیده است.