«نود اقتصادی»-دکتر علیرضا شجاعی معاون وزیر اسبق صمت: دولت برای تسریع در امر جهش تولید نیاز به ۵ اقدام اساسی به این شرح دارد: 

  1.  بازار رسانی به بنگاه‎های ایرانی در اولویت برنامه‌های اقتصادی امسال دولت قرار گیرد: داشتن بازار بیش از ۸۰ میلیونی آرزوی بنگاه‎های دنیاست. ایران در زمره ۲۰ بازار بزرگ جهان می باشد. ارتباط این بازار با تولید کنندگان داخلی ساز و کار خاص بازار رسانی را دارد که می‌توان تدوین و اجرا کرد. 
  2. بهبود جهشی فضای کسب و کار صورت گیرد: اصلاحات سریع داخلی با هدف ارتقای جهشی ۳۰ رتبه‌ای در یک سال در شاخص جهانی کسب و کار (رسیدن به رتبه زیر ۱۰۰ ) همانند برخی کشورهای منطقه.
  3.  دولت برنامه ویژه و مسیر سبز برای مجموعه‌های زیر در نظر بگیرد: ۱۰۰ شرکت برتر (IMI۱۰۰)، ۱۰۰ شرکت سرآمد کشور در تعالی سازمانی(IMI)، ۱۰۰ واحد نمونه صنعتی و معدنی ملی (MIMT)، ۱۰۰ صادرکننده نمونه ملی (TPO). سهم این بنگاه‎ها در تولید و تجارت کشور چشمگیر است. با جهش آنها شبکه و زنجیره بنگاههای متصل هم نیز جهش خواهد کرد.
  4.  به دانش بنیانی و فناوری توجه خاص شود: دانش بنیانی شیوه تولید محصولات صنعتی، کشاورزی و خدمات وابسته به آن افزایش ضریب نفوذ فناوری‌های پیشرفته در آنها.
  5. تمرکز جامع و عملی بر تولید صورت گیرد: کشورهایی که در تولید موفق بودند همه نظام‎های اقتصادی و سیاسی آنها تمرکز عملی و نه شعاری بر امر تولید داشته‌اند.