به گزارش «نود اقتصادی»، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: در دو ماهه اول ما اُفت زیادی در صادرات غیرنفتی داشتیم، ولی خوشبختانه صادرات دوباره احیا شد و برگشت ارز به سامانه نیما سرعت گرفته است.

وی گفت: با روندی که به پیش می‌رویم تعادل برای تأمین ارز کالا‌های اساسی، ضروری و به ویژه مواد اولیه کارخانجات برقرار خواهد شد و این موضوع به طور جدی پیگیری می‌شود.

همتی افزود: اکنون هم از طریق سامانه نیما ارز تأمین می‌کنیم و هم صادرکنندگان به طور مستقیم ارز واردکنندگان را تأمین می‌کنند و باهم ارتباط برقرار کرده اند.

وی با تأکید بر استفاده از همه روش‌ها برای ساده کرده تجارت، گفت: تجار ما باید بدور از شرایط تحریمی غیرقانونی بتوانند راحت تجارت و ارزشان را جا به جا کنند.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: این اختیار را به صادرکنندگان و واردکنندگان دادیم، اما آمار و اطلاعاتشان در بانک مرکزی ثبت می‌شود و ما آن را کنترل می‌کنیم.

همتی گفت: به رغم فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی ایران امسال هم مانند پارسال کالا‌های اساسی، ضروری و مواد اولیه را تأمین می‌کنیم.

وی افزود: در همین دو ماه اول سال به رغم همه مشکلات حدود ۳ میلیارد دلار ارز برای واردات تأمین کردیم و امیدواریم در ماه‌های آینده این روند بهتر شود.