به گزارش «نود اقتصادی»، پرویز جاوید، عضو انجمن اقتصاددانان اظهار داشت: مطابق بررسی‌های صورت گرفته ، از سال ۱۳۷۰ قاچاق در ایران کماکان در حال صورت‌پذیری  است تا امروز که مطابق گزارش مجلس، این میزان به ۲۵ میلیارد دلار رسیده است. این رقم بسیار بزرگ و عبور از آن به‌سادگی ممکن نیست.

وی بیان کرد: اگر از کارخانه‌های بزرگ تولیدی چشم‌پوشی کنیم و تنها کارخانه‌های کوچک را مدنظر قرار دهیم به‌صراحت می‌توانیم بگویم که مجموع تولید‌های داخلی این کارخانه‌ها به ۲۵ میلیارد دلار نمی‌رسد در صورتی که حدود ۷۰ درصد از اشتغال کشور، زیرمجموعه این کارخانه‌ها است.

پرویز جاوید گفت: خبر حاکی از قاچاق کالا ذهن را بر این پرسش وا‌ می‌دارد که این میزان از قاچاق از کدام گمرک، کدام اسکله با چنین سهولتی وارد می‌شود؟ مگر نباید همواره نظارت دقیق بر تمامی نهاد‌ها صورت بپذیرد؟ مجلس، نهاد قانون‌گذاری و نظارت است بنابراین نباید تنها به گزارش اکتفا کند بلکه همواره باید با نظارتی دقیق از صورت‌پذیری چنین امری جلوگیری کند.

عضو انجمن اقتصاددانان افزود: نهاد بازرسی که وابسته به مجلس شورای اسلامی کشور است ، مگر وظیفه نظارت و وارسی چنین موضوعاتی را ندارد؟ انتظار می‌رود نهاد‌هایی همچون نهاد بازرسی ، مجلس شورای اسلامی و قوه مجریه کشور بر چنین موضوعاتی نظارت کافی داشته باشند و تنها پس از تخلف‌های صورت گرفته ، گزارش تخلف را عنوان نکنند.