به گزارش «نود اقتصادی»، بنابر گزارش وال استریت ژورنال منتشر شده در تاریخ ۲۳ آوریل ۲۰۲۰، شرکت آمازون از داده‌های فروشندگان مستقل برای توسعه محصولات رقیب آنها استفاده می‌کند. این گزارش مبتنی بر مصاحبه با ۲۰ تن از کارمندان شرکت و استفاده از داده‌های داخلی آن بوده است.

بنابر اظهارات کارمندان شرکت این یک رویه عملیاتی استاندارد برای تولید محصول در دسته‌های مختلف است. برای مثال در یکی از موارد، کارمندان آمازون میزان فروش و حاشیه سود لوازم صندوق عقب خودرو که توسط یکی از فروشندگان در آمازون ارائه شده بود را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و از آن برای تصمیم گیری در مورد راه اندازی خط تولید آن توسط زیر مجموعه های آمازون استفاده کردند.

پیش از این محققان دانشکده بازرگانی دانشگاه هاروارد دریافته بودند که وقتی فروشندگان خرد محصولات جدیدی را در سکوی آمازون عرضه می‌کنند، آمازون معاملات را ردیابی و سپس خود اقدام به تولید و فروش بسیاری از اقلام مشهور می‌کند. در پی انتشار این گزارش، رئیس کمیته ضد انحصار کنگره آمریکا دیوید سیسیلین و تعدادی از همکارانش که از میان هر دو طیف جمهوری خواه و دموکرات هستند، طی نامه ای در یکم می ۲۰۲۰، از جف بزوس مدیرعامل آمازون خواسته اند تا با حضور در کمیته در این زمینه شهادت دهد.

نمایندگان کنگره اعلام کرده اند که در صورت عدم همکاری آمازون پیرامون این مساله از ابزاری قهریه برای این امر استفاده خواهند کرد. پیش از این مشاور کل آمازون در ژوئیه ۲۰۱۹، در کنگره شهادت داده بود که این شرکت برای تولید محصولات با نام آمازون از داده های خرده فروشان بر بستر سکوی خود استفاده نمی کند.

نمایندگان کمیته معتقدند که مسئولان شرکت آمازون سال گذشته در کنگره اظهارات گمراه کننده ای را مطرح کرده و یا دروغ گفته اند.

کمیته ضد انحصار کنگره چندین ماه است که مشغول بررسی سرمایه گذاری شرکت‌های برگ فناوری همچون گوگل، فیس بوک، آمازون در زمینه انحصار است. این کمیته پس از ایجاد وقفه ای کوتاه در پیگیری ها بواسطه همه گیری کرونایی، بنا دارد تا طی ماه آتی گزارش اولیه خود را در این زمینه منتشر کند.