به گزارش «نود اقتصادی»،‌ مهدی‌ سلطان‌محمدی تحلیلگر بازار مسکن اظهار داشت: آمار نشان می‌دهد که مبلغ اجاره‌بها در زمستان ۹۸ برای اجاره‌های تمدیدی، نسبت به زمستان سال قبل از آن، ۳۱.۶ درصد افزایش داشته است.

وی بیان کرد: واقعیت این است که نرخ اجاره در بلندمدت با قیمت ملک همبستگی بالایی دارد و خود را با آن هماهنگ می‌کند. اجاره در واقع بازبینی سرمایه‌گذاری مالی در کار مسکن است و مالک انتظار دارد وقتی سرمایه‌اش را در اختیار کسی قرار می‌دهد، بازدهی داشته باشد. این بازدهی معمولا حدود پنج درصد است.

سلطان‌محمدی گفت: در حال حاضر به نظر می‌آید با افزایش نرخ اجاره این بازدهی بیشتر شده باشد اما از قضا این‌طور نیست و کمتر شده است. زیرا افزایش نرخ مسکن در سه سال گذشته بسیار زیاد بوده است. معمولا افزایش نرخ اجاره و قیمت مسکن همزمان رخ نمی‌دهد. نرخ اجاره معمولا تغییرات آرامی دارد؛ در حالی‌که تغییرات نرخ مسکن فراز و نشیب‌های زیادی را طی و چرخه‌هایی را تعقیب می‌کند.

وی افزود: معمولا وقتی انتهای چرخه صعودی هستیم، اجاره نسبت به قیمت مسکن کاهش می‌یابد، زیرا نمی‌تواند خود را با آن هماهنگ کند. اما در درازمدت وقتی قیمت مسکن وارد دوره رکودی می‌شود، سرعت افزایش قیمت مسکن کمتر می‌شود اما نرخ اجاره به روند صعودی خود ادامه می‌دهد تا به مقدار متعارف و معمول خود برسد.

این تحلیلگر بازار سرمایه افزود: در دو سال گذشته قیمت مسکن افزایش سنگینی داشت و حتی در برخی مناطق تا سه برابر رشد کرد. اجاره نیز در این مدت افزایش داشته اما هنوز نتوانسته خود را با قیمت مسکن هماهنگ کند. بنابراین طی امسال (که انتظار نمی‌رود قیمت مسکن افزایش جهشی داشته باشد) اجاره همچنان افزایش پیدا خواهد کرد. این پدیده مطلوبی نیست اما واقعیت این است که به دلیل افزایش نرخ مسکن در سال‌های گذشته و تورم موجود، خواه‌ناخواه افزایش نرخ اجاره‌بها رخ خواهد داد.