به گزارش «نود اقتصادی» براساس داده‌های منتشر شده از سوی یورواستات، ارزش تجارت کالایی ایران و اتحادیه اروپا (۲۷ کشور) در دو ماهه نخست سال جاری میلادی حدود ۸۲۴ میلیون یورو بوده که از این مقدار، حدود ۱۷۵ میلیون یورو مربوط به صادرات کالایی ایران به اتحادیه اروپا و ۶۴۹ میلیون یورو مربوط به واردات کالایی ایران از اتحادیه اروپا بوده است.

همچنین طی فوریه نیز مجموع تجارت دوجانبه ایران و ۲۷ عضو اتحادیه اروپا ۴۴۳ میلیون یورو بوده که از این میزان ۳۴۴ میلیون یورو مربوط به واردات ایران از اتحادیه اروپا و ۹۹ میلیون یورو آن نیز مربوط به صادرات کشورمان به ۲۷ عضو اتحادیه اروپا بوده است.

قابل ذکر است صادرات ۹۹ میلیون یورویی ایران به ۲۷ عضو اتحادیه اروپا درحالی است که در سال گذشته صادرات ماهانه ایران به چین ۷۹۳ میلیون دلار و به عراق نیز ۷۴۹ میلیون دلار یعنی ۷ برابر کل صادرات به ۲۷ عضو اتحادیه اروپا بوده است.

همچنین طی سال گذشته میزان صادرات ماهانه ایران به افغانستان نیز نزدیک به ۱۹۷ میلیون دلار بوده که این میزان نیز حدود ۲ برابر صادرات کشورمان به ۲۷ عضو اتحادیه اروپا است.

نکته دیگر اینکه همانطور که در نمودار آمده، پس از خروج آمریکا از برجام مبادلات تجاری دوجانبه ایران و اتحادیه اروپا سقوط آزاد نزدیک به ۸۰ درصدی داشته است.