به گزارش «نود اقتصادی»، شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به دستور بیژن زنگنه وزیر نفت، موظف به ترخیص ۲۰ دکل حفاری شرکت حفاری ایران شده است. به طور کلی، ترخیص هر دکل منجر به بیکاری ۲۰۰ نفر از پرسنل مشغول به کار در دکل خواهد شد.

در نتیجه، اجرای دستور وزیر نفت مبنی بر ترخیص ۲۰ دکل شرکت ملی حفاری ایران، بلاتکلیفی تقریبی ۴۰۰۰ نفر از پرسنل را در پی خواهد داشت. در حال حاضر، ۱۷ دکل از دکل‌های شرکت ملی حفاری ترخیص شده است و حدود ۳۴۰۰ نفر بلاتکلیف هستند.

در این بین مدیران شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت ملی حفاری عنوان کرده‌اند که در این مدت بلاتکلیفی، حقوق پرسنل دکل‌های ترخیص شده پرداخت خواهد شد. اما باید توجه داشت که پرداخت حقوق پرسنل رسمی و قراردادی شرکت ملی حفاری و پرسنل شاغل در دکل‌ها به معنای رفع تمامی مشکلات ایجاد شده نخواهد بود؛ زیرا هنوز تکلیف کارگران روزمزد، رادیومن‌ها و پرسنل مشغول به کار در شرکت‌های پیمانکاری که تداوم اشتغال‌شان وابسته به دکل‌هاست مشخص نیست.

برآوردها حاکی از آن است که هر بیکاری مستقیم ناشی از ترخیص دکل حفاری، حدود ۳ برابر بیکاری غیرمستقیم ایجاد می‌کند، در نتیجه با ترخیص ۱۷ دکل حفاری، تا به الان اشتغال حدود ۱۰ هزار نفر که کارشان در ارتباط با صنعت حفاری است به مخاطره افتاده است.