عباسعلی ابونوری، اقتصاددان و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با «نود اقتصادی» در خصوص نامشخص بودن منشا ۴.۸ میلیارد دلار از منابع ارز دولتی تخصیص داده شده کشور در سال ۹۷ طبق گزارش دیوان محاسبات اظهار کرد: مشکل اصلی در نظام ارزی و بودجه ریزی کشور عدم تطابق برنامه‌های بلند مدت کشور با آنهاست و واقعا این بی برنامگی ربطی به کرونا و تحریم ندارد.

وی افزود: برنامه ریزی‌های ما عموما کوتاه مدت بود و همان "بگذار بگذریم است" و اقتصاددانان هم هرچه به آن انتقاد می‌کنند، گوش شنوایی برایش وجود ندارد. نظام بودجه ریزی کشور باید مکمل برنامه‌های بلند مدت کشور باشد.

این اقتصاددان گفت: هر رئیس جمهور و وزیری که سر کار می‌آید سعی می کند متفاوت از دیگری باشد ولی باز هم متاسفانه اقتصاد کشور را از ریل اصلی خودش خارج می‌کند. این اولین بار نیست که ارز برای واردات کالاهایی مانند غذای سگ و گربه وجود دارد و حتی سی سال پیش هم من می‌دیدم که دلار برای واردات کالاهای نظیر رنگ مو و آدامس داده می شد. سال گذشته ۱۸ میلیارد دلار به باد رفت و امسال ۴.۸ میلیارد دلار به منشا نامشخص تخصیص داده شد، اما متاسفانه هیچ نظارتی انجام نمی شود.

ابونوری در خصوص گلایه اخیر رئیس جمهور از دیوان محاسبات درباره انتشار گزارش تفریغ بودجه گفت: این انتقادات قطعا می‌تواند دستگاه‌های نظارتی را تحت فشار قرار دهد. نباید راه ایجاد شفافیت را بست.