به گزارش «نود اقتصادی»، احسان قمری مدیر کل دفتر توسعه صادرات خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت اظهار کرد: مجموع پوششهای بیمه ای سال ۱۳۹۸ صندوق ضمانت صادرات ایران بالغ بر 2.03 میلیارد دلار بوده که با احتساب ضمانتنامه های صادره به 2.6 میلیارد دلار رسیده که نسبت به سال ۱۳۹۷ از رشد ۲۰ درصدی برخوردار بوده است.

مدیر کل دفتر توسعه صادرات خدمات بازرگانی با اشاره به صادرات کالا و خدمات ۴۵ میلیارد دلاری در سال ۱۳۹۸ ، پوششهای صندوق ضمانت صادرات را فقط محدود به 5.7 درصد از صادرات غیر نفتی کشور دانسته و با اشاره به سرمایه ۱۲۰ میلیون دلاری صندوق ضمانت صادرات ایران ،‌خواستار توجه جدی به افزایش سرمایه صندوق فوق گردید .

احسان قمری حداکثر ظرفیت ریسک پذیری موسسات بیمه اعتبار صادراتی را بر اساس استانداردهای بین المللی ۵ تا ۷ برابر سرمایه دانسته و اعلام نمود که این  نسبت در ایران و در خصوص صندوق ضمانت صادرات ایران از ۲۰ برابر سرمایه فراتر رفته است. .

قمری با اشاره به این نکته که از مجموع پوششهای صندوق در سال ۹۸ ، مجموعا ۶۰ درصد به ۱۵ کشور همسایه و هند و چین اختصاص پیدا کرده است از رشد ۶۶ درصدی این پوششها در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷ علیرغم مشکلات فراوان در حوزه صادرات از جمله تحریمهای ناجوانمردانه خبر داد.

سرپرست دبیرخانه کارگروه توسعه صادرات در پایان با تاکید بر این موضوع که توسعه صادرات غیر نفتی در شرایط امروز کشور از اولویتهای اساسی در راستای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی و اشتغال و کاهش آثار زیانبار تحریمها است، گفت: با توجه به نامگذاری سالجاری با عنوان سال جهش تولید به نظر می رسد حمایت از صندوق ضمانت صادرات با هدف ارائه هر چه بیشتر خدمات به جامعه صادرکنندگان از طریق افزایش ریالی و ارزی سرمایه صندوق ضمانت صادرات ایران ضروری می باشد .